• Czcionka:
  • A
  • A+
  • A++
  • zresetuj wielkość interlinii
  • wĹ‚Ä…cz wiÄ™kszÄ… interlinie+
  • Kontrast:
  • wĹ‚acz kontrast
  • wyĹ‚acz kontrast
  • Mapa strony:
  • mapa strony

1.Posłuchaj opowiadania ,,Kulturalny wieczór” M. Mazan.

Jacuś pobaw się ze mną- poprosiła Nikola.

Jacuś nie bardzo miał ochotę, ale tego dnia w przedszkolu było mało dzieci i zaczęło mu się nudzić. – No trudno- powiedział- A w co?

- W kulturalny wieczór. Ja będę wielką damą, tak jak moja mama, a ty będziesz moim narzeczonym. – Wykluczone- oznajmił Jacuś i zrobił w tył zwrot.

- I zabierzesz mnie do cukierni na tort i ciastka z kremem!- dodała Nikola.

Jacuś Placuś bardzo lubił wszelkie słodycze, a zwłaszcza ciasta.

- A będzie tort czekoladowy? – spytał.

- Co tylko zechcesz- obiecała słodko Nikola.

Więc Jacek niechętnie wrócił.

-A teraz weź mnie za rękę- rozkazała Nikola.

- Dlaczego?- jęknął Jacuś.

- Bo tak jest kulturalnie. Poza tym będziemy mówić ,,proszę uprzejmie” i dziękuję uprzejmie”, ponieważ to też jest kulturalne.

Jacuś wziął Nikolę pod rękę i poszedł z nią do stolika.

- I co teraz?- spytał.

- Teraz przychodzi kelner, a my zamawiamy ciastka- wyjaśniła Nikola. -Ja poproszę uprzejmie cztery rurki, pięć kawałków szarlotki i wuzetkę, ale małą, bo muszę dbać o linię, jak moja mama.

- A ja…- zaczął Jacuś.

-I jeszcze koktajl śmietankowo- truskawkowy!- wpadła mu w słowo Nikola.

- A ja poproszę tort czekoladowy…

- Opowiedz mi , jak ci minął dzień- przerwała mu Nikola.

- Przecież dzień jeszcze nie minął- zdziwił się Jacuś.

- Wiem , ale to kulturalnie tak spytać- oznajmiła Nikola.

- Oho- odezwał się Bobek, który akurat przechodził obok nich. – Jacuś , co robisz?

- Idź stąd- rzuciła Nikola. – Jacuś jest zajęty.

- Jacuś , nie pokopiemy piłki?- spytał Bobek.

- Za moment- wymamrotał Jacuś. – Tylko zjem tort.

Bobek zrobił wielkie oczy.

- Jaki tort? Tu gdzieś dają tort?

- Rany, Bobek! Jak ty wolno myślisz! My się tak bawimy!- wrzasnęła Nikola.

Bobek wzruszył ramionami i poszedł sobie.

- No to jak ci minął ten dzień? – spytała Nikola.

- Tak sobie…- zaczął Jacuś, ale Nikola mu przerwała:

- O, są moje ciastka! Dziękuję, dziękuję uprzejmie!

- A ja chciałbym tort- wymamrotał markotnie Jacuś.

- No już, masz ten swój tort- zirytowała się Nikola i postawiła przed nim plastikowy klocek.

A potem zaczęła udawać , że zjada ciastka, głośno mlaszcząc.

- Wiesz co, Nikola…- zaczął Jacuś , lecz nie skończył.

- Ale pięknie wygląda ten twój torcik!- wrzasnęła Nikola. – Dasz kawałek?

I zanim Jacuś zdążył coś powiedzieć, zabrała mu cały klocek!

Tego było już za wiele. Jacuś potrafił wiele znieść, lecz nie mógł tolerować tego, że ktoś zabiera mu tort, nawet na niby!

- Dość tego – powiedział i wstał. – Już się nie chcę z tobą bawić.

- Siadaj!- rozkazała Nikola. – Natychmiast siadaj! To, co zrobiłeś, było bardzo niekulturalne!

- To ty jesteś niekulturalna!- zdenerwował się Jacuś. – Mlaszczesz przy jedzeniu, nie słuchasz, co mówię, ciągle mi przerywasz i obraziłaś mojego kolegę! Dziękuję uprzejmie za taki kulturalny wieczór!     I poszedł sobie. Postanowił, że nie będzie się już bawić z Nikolą- no, chyba że Nikola zachowa się kulturalnie i przypomni sobie, że oprócz ,,proszę uprzejmie” i ,,dziękuję uprzejmie” istnieje jeszcze słowo ,,przepraszam”.

Porozmawiajcie na temat opowiadania, np.: W co Nikola chciała się bawić z Jackiem? Jak w zabawie miały się zachowywać dzieci? Czy Nikola zachowywała się w sposób kulturalny? Co zrobił na koniec Jacuś?

„Co to znaczy być kulturalnym?”- spróbuj powiedzieć. A teraz posłuchaj Kodeksu kulturalnych przedszkolaków. Jeśli się zgadzasz z każdym zdaniem, to narysuj w powietrzu uśmiechniętą buzię.

- Wiem, jak trzeba się zachować w różnych sytuacjach.

-  Znam i stosuję zwroty grzecznościowe ( dziękuję, przepraszam, proszę ).

-  Słucham rodziców, nauczycieli i wszystkich, którzy ukazują mi prawdę – jestem im posłuszny. – - -

- Przestrzegam zasad dobrego zachowania w grupie.

-  Pomagam innym w potrzebie.

- Dbam o przedmioty i zabawki przedszkolne.

- Bawię się i pracuję z każdym.

- Słucham innych, czekam na swoją kolej.

2.Magiczne słowa- zabawa dydaktyczna. Powiedz, jakich słów należy użyć: Co mówi dziecko, gdy wchodzi do szatni w przedszkolu? Co mówimy, gdy wychodzimy z przedszkola? Co mówimy, gdy prosimy o dokładkę obiadu? Co mówimy, gdy dostaniemy ciastko? Co mówimy, gdy koleżanka lub kolega częstuje nas cukierkiem? Co mówimy, gdy kogoś niechcący popchniemy? Co mówimy, gdy musimy komuś przerwać rozmowę, żeby poinformować o czymś ważnym.

KINO:

1.Posłuchaj wiersza „W kinie” autor nieznany

Piegowaty Jaś z Radzynia                                                         Jaś się dziwił, że dziewczyna

Co sobotę szedł do kina.                                                          Żadna nie chce z nim do kina.

Co sobotę wszyscy w kinie                                                       A koledzy też nie chcieli,

Mieli dość Jasiowych minek.                                                   Widząc Jasia osłupieli…

Bo ten piegowaty chłopak                                                       Pewnej soboty bez jego wiedzy

Wszystko robił tam na opak.                                                   Usiedli za nim jego koledzy,

Głośno gadał, jadł, szeleścił,                                                    jedli i pili głośno chrząkając,

Ze sześć paczek chrupek zmieścił.                                          I Jasiowi w fotel często stukając.

Potem czas na popijanie,                                                          Jasia Pieguska złość rozsadza!

Puszek z sykiem otwieranie,                                                   A widzisz Jasiu, jak to przeszkadza…

Tupot nóg i głośne śmiechy,                                                    „cicho”- wyszeptał – „film oglądajcie…”

Ależ Jasio miał uciechę!                                                            I w oglądaniu nie przeszkadzajcie.

Dokąd co sobotę chodził Jaś? Co on tam robił? Czy to było właściwe zachowanie? Co się stało pewnej soboty? Czy zachowanie kolegów przeszkadzało Jasiowi?

2„Jak należy kulturalnie zachować się w kinie?”- zabawa dydaktyczna.

Wypowiadamy zdanie, a dziecko ma określić, czy to jest właściwe czy też niewłaściwe zachowanie. Prosimy o uzasadnienie odpowiedzi.

Np.: W kinie jemy chipsy i głośno szeleścimy torebkami.

W kinie spokojnie oglądamy film, nie komentując sytuacji.

W kinie kładziemy nogi na fotel sąsiada, bo tak jest nam wygodnie siedzieć.

W kinie siadamy wygodnie, ale tak, aby nikomu nie przeszkadzać.

W kinie jemy i pijemy, głośno chrząkając.

3„Coś na literę f”

Prosimy, by dziecko podało nazwy przedmiotów znajdujących się w otoczeniu, a rozpoczynających się głoską f, następnie zakończonych głoską f.

Inna wersja zabawy: dorosły wypowiada słowa, a dziecko np. klaśnięciem określa czy w danym słowie występuje głoska f.

4 „Malujemy plakat”

Możecie Państwo wspólnie z dziećmi wykonać plakat do ulubionego filmu Waszych Pociech. Technika i sposób wykonania dowolny. Liczy się dobra zabawa

TEATR:

1.Posłuchaj wiersza ,,Po co jest teatr?” Joanny Kulmowej.

Ta drabina to schody do nieba,

a ta miska pod schodami to księżyc.

Tamten miecz to zwyczajny pogrzebacz,

a z garnków są hełmy rycerzy.

Ale kto w te czary nie uwierzy?

To jest teatr.

A teatr jest po to,

żeby wszystko było inne niż dotąd.

Żeby iść do domu w zamyśleniu,

w zachwycie.

I już zawsze w misce księżyc widzieć…

O jakim miejscu opowiada wiersz? Co niezwykłego dzieje się w teatrze? Po co jest teatr?

2.W teatrze- Obejrzyj film „Teatr, rodzaje teatru, lalki teatralne”

https://www.youtube.com/watch?v=EzCWzeIYJZY&t=31s

„Robimy kukiełki” – praca plastyczno-techniczna. Dziecko dostaje drewnianą łyżkę. Rodzic. prosi, by zrobiło z niej kukiełkę. Dziecko ozdabia łyżkę w dowolny sposób, doklejając  oczy, rysując buzię mazakami. Z bibuły lub włóczki z pomocą Rodzica można zrobić włosy.. Wykonane kukiełki posłuży dziecku do spontanicznych „zabaw w teatr”.

• Potrzebne będą – drewniana łyżka lub długie szpatułki, oczy – naklejki, mazaki, bibuła, włóczka.

Nasze Grupy

motylki

Motylki

zabki

Żabki

sloneczka

Słoneczka

krasnale

Krasnale

muchomorki

Muchomorki

motylki

Pszczółki

zabki

Biedroneczki

sloneczka

Wiewióreczki

krasnale

Zajączki

muchomorki

Jeżyki