Nieznajome zwierzę

Propozycje zabaw dla dzieci 3 letnich

Temat: „Nieznajome zwierzę”.

1.Prosimy Rodziców o przeczytanie opowiadania. „Coś nowego”- słuchanie opowiadania D. Niemiec.

„Coś nowego”

Nigdy tam nie byłem.
Ogarnia mnie trwoga.
Ze strachu nawet trzęsie mi się noga.
Nie robiłem tego.
To coś nowego,
zwyczajnie się boję.
Przyznaję ci, się kolego.
Tak już bywa,
że to co znane
z odwagą
często bywa związane.
A gdy coś nowe,
zupełnie obce mi,
strach mnie dopada,
odwaga czmych za drzwi.

2. Rozmowa z dzieckiem na temat wysłuchanego utworu. Co czuł bohater wiersza?; Czego się bał?; Jakiej sytuacji mógł dotyczyć jego strach?; Czy wy czuliście kiedyś strach przed czymś nieznanym?; Czy jest coś, czego kiedyś się baliście, a teraz już się tego nie boicie?.

3. Zestaw ćwiczeń ruchowych:
-„Wesołe powitanie jeża”- dzieci ustawione w rozsypce. Każde z dzieci jest skulone- udają śpiącego jeża. Rodzic wyśpiewuję imię każdego dziecka po kolei. Gdy dziecko słyszy swoje imię, ma za zadanie wstać, przeciągając się i unosząc ręce, jak najwyżej potrafi. Zabawa kończy się, gdy wszystkie dzieci to zrobią.
– „Ruszamy do zoo”- Rodzic proponuje dzieciom magiczna podróż do świata zwierząt. Informuje dzieci, że w pokoju zostały ukryte tabliczki z obrazkami zwierząt. Dzieci ustawiają się w pociąg. Na hasło Rodzica- pociąg rusza, dzieci śpiewają piosenkę Jedzie pociąg z daleka. Gdy pociąg dotrze do celu- stacji, Rodzic pokazuję tabliczkę (wąż, koń, słoń, żaba, kot, ptak).Na poszczególnych stacjach dzieci muszą zaprezentować chód zwierzęcia pokazanego przez Rodzica.
-„Uciekaj myszko”- dzieci wcielają się w rolę myszek. Rodzic wyznacza dzieciom miejsce (domki myszek). Gdy muzyka gra, dzieci omijają domki, poruszają się w sposób zgodny z poleceniem Rodzica: Chodzenie na palcach/ Głośne tupanie/ Unoszenie wysoko rąk/ Chodzenie na czworakach. Gdy muzyka przestaje grać, każde dziecko musi szybko odnaleźć swój domek i stanąć w nim, gdyż zbliża się duży kot.

4. „Groźny pies”- zajęcia ruchowe połączone z nauką postawy obronnej podczas ataku psa. Rodzic proponuje, by dzieci udawały wyjście na spacer do parku. Dzieci chodzą, biegają , podskakują. Na hasło: „Uwaga, groźny pies! Robimy żółwika dzieci przyjmują tzw. pozycję „żółwika”. Wcześniej Rodzic prezentuje układ ciała: klęk, oparcie pupy na piętach, przyciągnięcie brzucha do kolan, nakrycie karku i uszu splecionymi dłońmi- udawanie żółwika w skorupie. Po usłyszeniu klaśnięcia dzieci ponownie chodzą, biegają. Na hasło: Uwaga, groźny pies! Bądź jak drzewo dzieci przyjmują inną pozą polecaną podczas ataku psa- ustawiają się bokiem do Rodzica (docelowo- bokiem do psa), stoją sztywno i nieruchomo, ręce trzymają blisko ciała.

5. „Zaczarowane okienko”- ćwiczenia grafomotoryczne, uzyskiwanie ciekawych efektów plastycznych poprzez eksperymentowanie. Dzieci siadają przy stolikach, mają przed sobą kartki, nakładają na nie kartony z otworem kwadratowym lub w kształcie koła. Z pomocą wybranego narzędzia zapełniają przestrzeń (zamalowują, rysują tylko obwód, wypełniają kropkami, kółkami, kreskami), przesuwają szablon, zmieniają narzędzie. Czynność powtarzają kilka razy. Na końcu podziwiają efekt plastyczny.

6. „Wędrówka do lasu”- zabawa naśladowcza, rozwijanie kreatywności ruchowej, ćwiczenia słuchowe. Rodzic zaprasza dzieci na wycieczkę do lasu. Prosimy, aby dzieci ustawiły się parami. Idąc mówią rymowankę: Domem zwierząt jest ten las. Cichuteńko już być czas. Mówiąc rymowankę dzieci modelują głosem od głośnego do cichego skandowania. Znakiem wejścia do lasu są jego odgłosy (CD), w tle słychać szum drzew i śpiew ptaków, dzieci nasłuchują. W czasie zabawy dzieci wykonują różne czynności (np. stawiają duże kroki, żeby ominąć mech; idą na palcach i rękoma odgarniają gałęzie; idą jedno za drugim po wąskiej ścieżce; przeskakują prze strumyk), a także naśladują zwierzęta, które słyszą (dziki- dzieci chodzą na czworakach, węszą i chrumkają; ptaki, w tym dzięcioł- dzieci machają rękoma, biegają na palcach, gdy usłyszą dzięcioła, stukają w podłogę; jelenie- dzieci powoli poruszają się w pozycji na czworaka, wyciągają głowy w górę). Powrót z lasu: dzieci wędrują po pokoju, zbierają szyszki jako pamiątki z lasu.

Komentarze zamknięte.