Muzyczne opowieści

Temat zajęć: ,,Muzyczne opowieści”.

 

1.Zestaw ćwiczeń ruchowych.

– „Moje odczucia” – Rodzic  rozdaje dzieciom szarfy w trzech kolorach (kolor czerwony oznacza złość, kolor zielony – smutek, kolor żółty – radość). Gdy słychać muzykę, dzieci poruszają się po sali. Gdy muzyka milknie, zadaniem dzieci jest połączyć się kolorami szarf.

– „Woreczki uczuć” – dzieci otrzymują woreczki gimnastyczne, stoją na wyznaczonej linii, kładą woreczki na głowach i wyobrażają sobie coś smutnego, idą z woreczkami. Następnie układają woreczki między kolanami, wyobrażają sobie coś bardzo przyjemnego, radosnego i w taki sposób skaczą, by woreczki nie wypadły. Następnie idą w podporze tyłem z woreczkami na brzuchach, wyobrażają sobie coś strasznego i maszerują w podporze tak, by woreczki nie wypadły.

– „Kraina radości” – do słuchanej muzyki dzieci wykonują masaż na plecach kolegi, rysując spirale, figury geometryczne i inne dowolne kształty jednym palcem, kilkoma palcami albo całą dłonią.

– „Koszyk emocji” – Rodzic. układa koszyki na obwodzie koła, w każdym koszyku są piłki innego koloru. Dzieci ustawiają się kolejno jedno za drugim. Pierwsze dziecko bierze piłkę z koszyka, toczy ją do drugiego koszyka dowolną ręką, zamienia piłkę na inny kolor itd. Następne dziecko startuje wtedy, kiedy poprzednie jest przy drugim koszyku.

 

  2. „Taniec radości i zadumy” – kształtowanie umiejętności wyrażania emocji przez ruch i muzykę, usprawnianie umiejętności ruchowych poprzez taniec. Rodzic  włącza muzykę, w której naprzemiennie słychać fragmenty molowe i durowe. Dzieci, siedząc w kole, wykonują odpowiednie ruchy rękoma. Każde dziecko wykonuje je według własnego pomysłu. Następnie Rodzic  wręcza dzieciom różne przedmioty, za pomocą których dzieci będą mogły wyrazić nastrój muzyczny (chusteczki szyfonowe, woreczki gimnastyczne,

wstążki, worki foliowe, kartki, piórka). Dzieci tańczą, reagują na muzykę zgodnie z własnymi

odczuciami, w czasie pauzy wymieniają się przedmiotami. Rodzic  prosi dzieci o opisanie własnych odczuć podczas zabawy. Pyta, jakie elementy muzyki im się najbardziej podobały, który przedmiot ułatwił im wyrażenie uczuć w tańcu.

 

 3. „Tor przeszkód” – usprawnianie dużej motoryki, cierpliwe oczekiwanie na swoją kolej. Rodzic Ustawia tor przeszkód: rozłożona szarfa – przeciąganie się; tunel – przejście na czworakach; kosz z woreczkami, pusty kosz – rzut do celu; duża obręcz – przeskok z ugięciem kolan. Dzieci po kolei pokonują tor przeszkód, cierpliwie oczekują na swoją kolej, kibicują innym.

 

 4. „Wyczaruj obrazek” – rozwijanie wyobraźni, doskonalenie małej motoryki. Dzieci losują kartki z grafiką (koło, kwadrat, trójkąt, linie krzyżujące się, linia prosta, pozioma, pionowa, falista). Wspólnie zastanawiają się, jaki obrazek może powstać z wybranej grafiki. Rodzic zachęca je do wzajemnego motywowania się. Dzieci wykonują prace według swoich wyobrażeń.

 

5. „Wyścigi żab” ‒ Rodzic: na podłodze w jednej części pokoju ułóż linię startu, a po przeciwnej stronie – linię mety (możesz do tego wykorzystać np. skakankę). Poproś, aby dziecko stanęło na linii startu i na hasło „start!” przemieściło się do linii mety w ustalony sposób, np. skacząc obunóż, na jednej noce, układając stopę za stopą. Możesz mierzyć czas, proponować inny sposób przemieszczania się, a także wziąć udział w rywalizacji!

 

Zabawa rozwija sprawność fizyczną dziecka, równowagę i koordynację ruchową. Element rywalizacji wpływa na rozwój w obszarze emocjonalnym, a udział w zabawie rodzeństwa i rodziców przyczynia się do kształtowania poczucia przynależności do rodziny.

 

6, „Korale z makaronu” ‒ przygotuj makaron, który ma otwór w środku, np. rurki (penne), sznurek oraz farby plakatowe, pędzelek i kubeczek z wodą. Poproś, aby dziecko pomalowało farbami makaron. Po wyschnięciu zachęć do nawleczenia makaronu na sznurek.

Zabawa rozwija kreatywność dziecka oraz sprawność rąk.

 

 

Komentarze zamknięte.