Instrumenty wokół nas

Instrumenty wokół nas.

Propozycje zabaw dla dzieci 3 letnich

Temat: „Instrumenty wokół nas”

1.Prosimy Rodziców o przeczytanie opowiadania.

„Księżycowy koncert”- słuchanie opowiadania A. Bahdaj, dostrzeganie dobrego wpływu muzyki na rzeczywistość.

„Księżycowy koncert”

Był maj i wszystko było majowe, nawet księżyc, który zatrzymał się nad lasem. W sadzie zakwitły jabłonie. Sto jabłoni osypało się pysznym, różowym kwieciem na przywitanie słowika. Każda chciała być najpiękniejsza, żeby słowik usiadł na niej i zaśpiewał jej księżycową piosenkę. Zapadła noc. Księżyc pożeglował nas sadem. Spojrzał w dół i pomyślał: „Jak to dobrze, że będę mógł wykąpać się w srebrzystej pianie”. Już chciał zanurzyć się w sadzie, ale zjawił się obłoczek i zagrodził mu drogę. – To nie srebrzysta piana- powiedział. – To jabłonie zakwitły na przywitanie słowika. Księżyc posmutniał. Ukrył się w ciemnej chmurze i długo, długo nie wychodził. Wtedy do sadu zakradł się wielki, czarny kot. Szedł wolno, bezszelestnie, a że był czarny, zdawało się, że wśród pni suną tylko jego zielone oczy. Kot był bardzo, bardzo głodny. – Słyszałem, że w sadzie jest sporo polnych myszek- pomrukiwał- dobrze byłoby schrupać jedną na kolację. Tymczasem jedna myszka, która ogromnie lubiła zapach kwitnących jabłoni, usiadła pod liściem podbiału i rozkoszą wdychała wonne powietrze. „Ach- marzyła- gdyby tak zawsze był maj, gotowa oddać za to pół życia”. Była tak rozmarzona, że nie spostrzegła kota. Dopiero gdy w ciemności zobaczyła dwoje zielonych oczu, struchlała i zatrzęsła się ze strachu. Myślała, że już po niej. Na szczęście księżyc wyjrzał spoza chmury. –Drogi panie- szepnęła myszka do księżyca- powiedz słowikowi, żeby zaśpiewał księżycową piosenkę. Słyszałam, że czarny kot jest bardzo muzykalny i gdy usłyszy śpiew słowika, może zapomni o kolacji. Księżyc spojrzał jednym okiem w olszyny. Zastał słowika siedzącego przy kolacji. – Przepraszam, mój drogi, że ci przerywam, ale mała myszka zobaczyła kota i prosi cię, żebyś zaśpiewał księżycową piosenkę. Słowik zamyślił się. Po chwili zapytał: – Dobrze, mój panie, lecz powiedz mi, czy kot nie je także słowików? – Nie obawiaj się- odparł księżyc. – Ukryjesz się wśród jabłoni i będziesz udawał, że jesteś kwiatem. – Dobrze, mój panie, ale kwiat przecież nie śpiewa. – Phi, w taką majową noc nawet kwiaty mogą śpiewać. Proszę cię bardzo, ratuj biedną myszkę! Słowikowi nie wypadało odmówić. Przełknął więc ostatniego komara, popił rosą, otrzepał piórka i pofrunął do sadu. A w sadzie usiadł na najpiękniejszej jabłonce. I zaczął znów koncert księżycowy. Najpierw pit-pi-lit o tym, jak księżyc schudł. Potem tirki- tirki o tym, jak księżyc utył, a na koniec wspaniałe trele- piti-piti-rele o ty, jak księżyc chciał się kąpać w kwiecie jabłoni. Czarny kot zupełnie zapomniał o małej myszce. Nastawił czarne uszy, przymrużył zielone oczy, przechylił głowę i z rozkoszą wsłuchiwał się w tę wspaniałą muzykę. A myszka tymczasem schowała się do norki pod korzeniem najpiękniejszej jabłoni. Gdy słowik skończył księżycowy koncert, czarny kot zdumiał się: „Tak, tak. Piękna była ta słowicza muzyka… Jestem jednak, pewny, że przez ten czas wszystkie myszy pochowały się w swoich norkach. Tak, tak… Jeżeli chce się słuchać koncertu, trzeba zrezygnować z kolacji. Wracam do domu, może tam dobrzy ludzie zostawili dla mnie trochę mleka na spodeczku?…” I do tego czasu czarny kot co wieczór szedł do lasu, by słuchać śpiewu słowika. Jasne, że wtedy zapominał o myszkach.

2. Rozmowa z dzieckiem na temat wysłuchanego utworu. Rodzic zadaje dziecku pytania: O czym była ta historia?, Kto w niej występował?, Po co kot przyszedł do sadu?, A po co przyszła myszka?, Kto pomógł myszce?, Z jakiego powodu kot nie zapolował na myszkę?, O czym śpiewał słowik?, Jaką muzykę wy lubicie?, Co robicie, gdy słyszycie swoją ulubioną muzykę?.

3. Zestaw ćwiczeń ruchowych:
– „Instrumenty”- każde dziecko wybiera jakiś instrument i udaję grę na nim (możemy wykorzystać przedmioty domowego użytku). Jedna osoba pełniąca funkcję dyrygenta zaczyna dyrygować. Muzykanci śledzą ruchy pałeczki i przyśpieszają albo zwalniają poruszanie rąk, palców, wszystko wykonują w milczeniu i bez uśmiechu. Zadaniem dyrygenta jest pobudzić graczy do śmiechu. Muzyk, który się uśmiechnie, przestaje grać.
– „Magiczne powitania”- Rodzic odtwarza dowolną muzykę. W chwili, gdy muzyka cichnie, Rodzic daje polecenie, aby np. przywitać się, uścisnąć czyjąś dłoń, ukłonić się. – „Perkusja”- dzieci siedzą w siadzie skrzyżnym, plecy mają proste, ręce na kolanach. Przy muzyce szybkiej i bardzo rytmicznej wystukują rytmy, naśladują Rodzica: klaszczą w ręce, uderzają rytmicznie w kolana, uderzają rytmicznie dłońmi o podłogę.
– „Pląsy muzyczne”- zabawa relaksacyjna, masażyk. Dzieci siedzą jedno za drugim, wykonują masaż pleców osoby siedzącej przed sobą zgodnie ze słowami i ruchami Rodzica: Idą słonie- na plecach kładziemy na przemian całe dłonie; Idą konie- dotykamy piąstkami, Idą panieneczki na szpileczkach- dotykamy palcami wskazującymi; Świeci słonko- zataczamy dłońmi kółka; Płynie rzeczka- rysujemy linię; Pada deszczyk- dotykamy wszystkimi palcami; Czujesz dreszczyk?- łaskoczemy.

4. „Znajome piosenki”- doskonalenie percepcji i pamięci słuchowej podczas rozwiązywania zagadek słuchowych. Rodzic śpiewa poznane przez dzieci piosenki, nie używając słów, lecz jedynie sylab, np. „la”. Zadaniem dzieci jest rozpoznać piosenkę i zaśpiewać ją.

5. „Ciekawe instrumenty”- zachęcanie do samodzielnego konstruowania instrumentów perkusyjnych. Rodzic w dużym pojemniku ma różne przedmioty domowego użytku. Dzieci siedzą w wygodnym miejscu. Rodzic wkłada rękę do pojemnika i potrząsa przedmiotem, stuka w niego innym. Dzieci odgadują, jakie przedmioty mogą wydawać te dźwięki: klucze, papier, książka, sztućce, kubek ceramiczny, telefon, butelka z wodą, zszywacz, folia. Następnie Rodzic zachęca dzieci do wykonania własnych instrumentów (do zrobienia instrumentów potrzebne nam będą: pojemniki po jogurtach, ryż, talerze papierowe, fasola, puszki, baloniki, paski papieru samoprzylepnego, patyki, paski folii np. z torby jednorazowej):
– grzechotki- ryżotki: do pojemniczka po jogurcie dzieci wsypują ryż, zakładają balonik lub papierową serwetkę i mocują serwetkę za pomocą gumki recepturki;

OBRAZ1

- perkusja z puszek- na górę puszki dzieci z pomocą rodzica, zakładają balonik i mocują go za pomocą gumki recepturki.

OBRAZ2
– szeleszczącego patyka: dzieci w górnej części patyka przywiązują na supeł paski folii. Potrząsając i machając, słuchają szelestu pasków;

- talerzy: dwa papierowe talerze spięte zszywaczem, dzieci wkładają do środka ziarna fasoli przez pozostawiony mały otwór, zaklejają otwór za pomocą papieru samoprzylepnego;

OBRAZ3

Komentarze zamknięte.