Tajemnice książek

Tajemnice książek

1.„Moja ulubiona książka” – ćwiczenia z zakresu profilaktyki logopedycznej w oparciu o tekst Patrycji Siewiera-Kozłowskiej.

Czy wiesz jakie mogą być książki? Mogą być bardzo grube (oba policzki mocno wypełnione powietrzem) lub bardzo cienkie (dziecko próbuje wessać policzki, żeby jak najbardziej wyszczuplić twarz). Książki mogą być też dla dzieci albo dla dorosłych: te dla dzieci mają zwykle dużo obrazków i są w nich bajki (próbuje czubkiem języka narysować na podniebieniu obrazek do książki dla dzieci), a książki dla dorosłych zwykle mają więcej literek do czytania (Rodzic wypowiada dowolne samogłoski, spółgłoski, dziecko powtarza, zwracamy uwagę na pracę warg podczas wybrzmiewania kolejnych głosek). Wśród książek mamy też encyklopedie – to takie książki, które zawierają dużo informacji. Są encyklopedie powszechne (ogólne) oraz encyklopedie tematyczne, np. encyklopedia zwierząt, w której możemy znaleźć informacje o koniach (dziecko kląska, jak koń), o dzikich zwierzętach (rozchyla wargi, szczerzy zęby i powarkuje, jak dzikie zwierzę), o wężach (syczy, jak wąż, język pozostaje za dolnymi zębami), o zającach i królikach (robi ryjek, górne zęby masują dolną wargę) i o wszystkich innych zwierzętach. Są też książki naukowe – mogą to być książki o kosmosie: jest w nich niebo z gwiazdami (czubek języka przesuwa się po podniebieniu, następnie dziecko dotyka punktów na podniebieniu, rysując gwiazdy), są różne planety (okrąża kilkakrotnie językiem wargi) i na pewno zdjęcia Ziemi wykonane w kosmosie. Ziemia wygląda na nich jak niebieska kula (napełnia powietrzem policzki). Inne książki to albumy – te zawierają bardzo dużo zdjęć. Fotografowie i fotograficy, którzy mają specjalne aparaty z długimi obiektywami (wyciąga wąskie wargi – ryjek – jak najdalej do przodu) robią zdjęcia miastom, budowlom, obrazom (pstryk – dzieci powtarzają onomatopeję) i z takich zdjęć powstają książki zwane albumami. A ty, jakie książki najbardziej lubisz?

2.Bajka-zgadywajka – słuchanie wiersza Marcina Brykczyńskiego.

Gdzieś za lustrem, z drugiej strony,
Tam, gdzie świat jest odwrócony,
Dla Alicji małą chatkę
Zbudowali Krzyś z Puchatkiem.
A w tej chatce, na makatce,
Baba Jaga siedzi w klatce
Marząc we śnie, że za chwilkę
Śnieżkę zje do spółki z wilkiem,
Chociaż Śnieżka, wielka śmieszka,
Z babcią w innej bajce mieszka,
Za górami, za lasami,
Gdzie smok tańczy z rycerzami,
A przy norce swej, w ogródku,
Siedzi siedmiu krasnoludków.
Każdy, paląc długą fajkę,
Opowiada inną bajkę
I z tych bajek dobra wróżka
Plecie wierszyk dla Kopciuszka,
A gdy jej zabraknie wątku,
To zaczyna od początku:
Gdzieś za lustrem, z drugiej strony,
Tam gdzie świat jest odwrócony…
…Wszystko plecie się bezładnie;
Jak rozwikłać to, kto zgadnie?

Rozmowa na temat wiersza: O jakich postaciach z bajek jest mowa w wierszu?
Liczymy wspólnie postacie z bajek. Rodzic mówi początek tytułu bajki, a dzieci dopowiadają zakończenie, np. Kubuś… (Puchatek), Jaś… (i Małgosia) itp.

3.Dokończenie cytatów pochodzących ze znanych utworów dla dzieci.

Przypominamy sobie razem z dzieckiem jakie wiersze czytaliśmy razem. Które z nich są naszymi ulubionymi. Próbujemy bawić się w uzupełnianie brakujących fragmentów. Rodzic zaczyna, pociecha kończy.
Żeby kózka nie skakała………….
Był sobie słoń, wielki jak słoń, zwał się ten słoń …………….
A w trzecim siedzą same grubasy siedzą i jedzą …………….
Pan kotek był chory i …………….
Nad rzeczką opodal krzaczka ……………….
Entliczek – pentliczek …………………….
Abecadło ……………………….
Pewna żaba była ……………….
Zasadził dziadek ………………….
Płacze pani …………………………….
Murzynek  Bambo …………………….
Biega, krzyczy pan Hilary …………….

4.Ruchowa interpretacja wiersza „Książeczka” K. Pac – Gajewskiej.

W książeczce płynie rzeczka, (wykonanie rękami ruchu fal)
w książeczce szumi las. (naśladowanie kołyszących się drzew)
W prześlicznych tych książeczkach
tysiące przygód masz. (naśladowanie oglądania książki)
Książeczka cię powiedzie (marsz)
na strome szczyty skał, (składanie rąk nad głową)
z niej możesz się dowiedzieć,
gdzie niedźwiedź zimą spał. (ułożenie głowy na rękach, jak do snu)
Jak świerszczyk grał na skrzypcach, (naśladowanie gry na skrzypcach)
jak morzem płynął śledź, (wysunięcie rąk do przodu)
i co robiła Wikcia, (wzruszenie ramion)
by same piątki mieć. (pokazanie całej dłoni)
Lecz chroń i szanuj książki (grożenie palcem)
i kartek nie drzyj też,
wpierw dobrze umyj rączki, (naśladowanie mycia rąk)
a potem książki bierz. (ruch rozkładania książki)

5.Zabawa ruchowa „Mali ilustratorzy”.

Dziecko porusza się po pokoju przy dźwiękach muzyki, np.: więcej na stronie https://www.youtube.com/

Marek Grechuta „Wiosna- ach to ty”, może być dowolna muzyka lubiana przez dzieci.
Gdy dźwięk milknie, Rodzic podaje nazwę dowolnego przedmiotu. Zadaniem dziecka jest narysowanie tego przedmiotu w powietrzu i powiedzenie, do czego on może służyć.

6.Rozwiązywanie zagadek wokół haseł związanych z książką.

1. Idziesz tam, gdy chcesz kupić książkę.
2. Idziesz tam, gdy chcesz wypożyczyć książkę.
3. To jest osoba, która pisze wiersze.
4. Jak nazywa się osoba, która pisze książki?
5. Co znajduje się na okładce książki?
6. Kto to jest ilustrator?
7. Te książki najlepiej lubią dzieci – są to książki z…….
8. Wymieńcie dwóch pisarzy piszących dla dzieci.
9. Jak nazywa się pan, który wydrukował książkę?
10. Jak należy dbać o książki?
11.Do czego służy zakładka?
12. Co oznaczają cyferki znajdujące się na dole każdej strony?
13. Jak oznaczone są książki z biblioteki? (pieczątka, nr książki)
14. Jak nazywają się sztywne kartki, w które opakowana jest książka?
15. Jaka jest różnica między księgarnią, a biblioteką?
16. Kto pracuje w bibliotece?

7.Zabawa plastyczna „Moja okładka”.
Zaproponujmy, aby dzieci same narysowały okładkę do książeczki z ich ulubioną bajką.
Technika dowolnie wybrana przez dzieci: kredki, farby, flamastry, kreda. Można łączyć techniki.

8. Ćwiczenia grafomotoryczne, karty pracy przedstawiające postacie z bajek. Do pobrania na stronie:
więcej na stronie https://eduzabawy.com/

9. Propozycja: do posłuchania w wolnej chwili. Książka: Julia Duszyńska „Cudaczek Wyśmiewaczek” więcej na stronie www.youtube.com/

Komentarze zamknięte.