Książka moim przyjacielem

KSIĄŻKA MOIM PRZYJACIELEM

Witamy was Kochane dzieci i Rodzice w nowym tygodniu. Dziś rozpoczynamy temat o KSIĄŻKACH. Chciałybyśmy zapoznać dzieci oczywiście przy dużej pomocy Rodziców z:
- Etapami powstawania książki,
- rodzajami książek, co w której możemy przeczytać,
- zasadami korzystania z ksiażek.
Sprawy bardzo oczywiste, ale warte przypomnienia i utrwalenia.
Wszystkie plansze i materiały dostępne na dysku google pod linkiem:

Życzymy miłej zabawy i nauki w nowym tygodniu oczywiście w czasie dogodnym dla każdego i w dowolnej kolejności zadań.

1. Nikt się nie spodziewa – gimnastyka buzi i języka Małgorzaty Barańskiej.

Nikt się nie spodziewa W górze słonko świeci, – (Unoszenie nad głową złożonych razem dłoni z szeroko rozstawionymi palcami).
ptaszek sobie leci, – (Skrzyżowanie nadgarstków i kiwanie jednocześnie wszystkimi palcami (skrzydła)).
szumią, szumią drzewa, – (Opuszczenie rąk na wysokość twarzy i poruszanie wyprostowanymi palcami obu dłoni (gałęzie drzew)).
nikt się nie spodziewa, że… (Rozłożenie szeroko rąk i poruszanie nimi lekko w górę i w dół.)

2. Zabawa ruchowa– „To, co lata po łące” – dziecko porusza się swobodnie po pokoju. Na określony przez rodzica sygnał dziecko przyjmuje pozycję bociana – staje na jednej nodze, druga noga zgięta w kolanie, ramiona rozłożone na boki. Dziecko stoi w tej pozycji 5 sekund, po tym czasie ponownie zaczyna biegać. – „To, co skacze po łące” – dziecko naśladuje skoki żab. Na określony sygnał siada w siadzie skrzyżnym i naśladuje rechot żab. Na kolejny sygnał ponownie skacze po pokoju. – „Biedronki” – dziecko maszeruje na czworaka po pokoju, udając biedronki. Na sygnał Rodzica. kładzie się na plecach i macha rękoma i nogami.

3. Jak powstaje książka?” Magdalena Tokarczyk – wiersz zapoznający dzieci z etapami powstawania książki. Po przeczytaniu wiersza prosimy o rozmowę z dziećmi o jego treści i zapamiętaniu co jest potrzebne, bo powstała książka. Plansze do wiersza na dysku google.

więcej na stronie https://drive.google.com/

Dzisiaj się dowiemy jak książki powstają i jaką drogę do nas przemierzają.
Gdy pisarz ma już pomysł na książkę,
to jest już dobry początek.
Wszystko dokładnie zapisuje,
a w jego rękopisie znajdziemy wiele notatek.
Potem wystarczy dokładnie pomysły na komputerze przepisać.
Ale na tym nie koniec,
musicie jeszcze dalej mnie posłuchać…
Całymi godzinami, dniami,
a czasem miesiącami dzieło swe pisarz dopracowuje,
a gdy jest już gotowe wydawcy go prezentuje.
W wydawnictwie dużo pracy zatem mają,
bo książkę pisarza dokładnie przeglądają, sprawdzają…
Recenzent poprawki nanosi sprawnie,
a ilustratorzy obrazki do książki rysują ładnie.
Gdy książka jest już gotowa, pora na drukowanie.
W wielkiej drukarni maszyny rozpoczynają drukowanie
i tak tysiące książek powstanie.
Które do księgarni pozostanie wydawcy już rozesłanie.
W księgarni książkę możemy zakupić,
a w bibliotece możemy ją wypożyczyć.
Lecz gdy ją już przeczytamy,
to w kąt nie rzucamy, ale na półkę ładnie odkładamy

4. Rodzaje ksiażek. Warto zapoznać dzieci z rodzajami książek, będzie im łatwiej później szukać potrzebnych wiadomości.
Plansze potrzebne do tego wątku, pod adresem:

więcej na stronie https://drive.google.com/

4. „Moja ulubiona książka” – rozmowa z dzieckiem. Zaczynami od przejrzenia z dzieckiem jego biblioteczki – książek, które dziecko ma. Następnie prosimy dziecko o wybranie jednej – tej najbardziej ulubionej. Następnie jeżeli to możliwe sami wybieramy swoja ulubiona książkę ze swojej biblioteczki. Jeżeli nie mamy biblioteczki, zastanawiamy się o jakiej książce możemy opowiedzieć dziecku. Jak już mamy wybrane książki to zaczynamy nasze opowieści. Jeżeli wiemy, ze dziecku będzie trudno opowiadać to zaczynamy sami, następnie prosimy dziecko o podobne opowiadanie o swojej książce – tytuł, o czym opowiada, dlaczego ją najbardziej lubi.

5. „Liczymy książki” – zabawa matematyczna. Bierzemy dowolną ilość książek, najlepiej w zakresie możliwości liczenia dziecka, staramy się nie przekraczać 10. Możliwości liczenia jest bardzo wiele, tutaj liczymy na inwencję rodziców; możemy liczyć książki duże, małe, w twardej okładce, w miękkiej okładce, ksiażki z określonej serii. Możemy książki dodawać, odejmować….

6. Z książką na głowie” – Jest to nic innego jak wyścigi z książką na głowie. Oczywiście książkę najlepiej zastąpić starymi zeszytami, bo podczas zabawy niejednokrotnie spadną nam z głowy. Dlatego w tym przypadku bezpieczniej będzie użyć starych zeszytów…

7.” Magiczny worek” - zabawa sensoryczna. Do worka wkładamy różne figury (mogą to być klocki lub figury wycięte z kartonu – prostokąt, kwadrat, koło, trójkąt). Prosimy dziecko o włożenie ręki do worka
i sprawdzenie, wymacania palcami jaką figurę ma w ręku, określa ją. Bawimy się wspólnie z dzieckiem w określanie figur. Następnie wyjmujemy z worka tylko kwadraty i prostokąty. Kładziemy na podłodze. Do określonej figury dobieramy książki określając jej kształt. Liczymy, których książek jest więcej kwadratowych czy prostokątnych.

8. Mała czy duża? Do tej zabawy będziecie potrzebować kilku książek w różnych rozmiarach. Zadaniem dziecka jest ich układanie od największej do najmniejszej i odwrotnie lub od najcieńszej do najgrubszej.

9.Szpital chorej książki
Wspólnie z dziećmi możecie naprawić uszkodzone w domu książeczki.

10. Propozycje prac plastycznych:

- zakładka do książki (rysowanie kredkami, malowanie farbą, wyklejanie kolorowym papierem)
- robienie swojej własnej książeczki. Link jako propozycja

więcej na stronie https://przedszkolankowo.pl/

- rysowanie, malowanie ilustracji z ulubionej książki na różnych wielkościowo kartkach.
- lepienie z plasteliny lub masy solnej postaci z ulubionej ksiażki.

11. Piosenki do posłuchania

12. Wiersz do posłuchania i przypomnienia zasad, jak należy obchodzić się z książką.

Prezentacja multimedialna na dysku google pod linkiem:

więcej na stronie https://drive.google.com/

„Smutna książeczka”

Pewnego dnia ze swej półeczki,
skoczyły na ziemię wszystkie książeczki.
Razem tańczyły, razem śpiewały,
I bardzo dobrze się rozumiały.
Lecz jena książeczka w kącie została,
taka samotna i taka mała.
Bo wczoraj Basia, jedna z dziewczynek,
karteczki z niej powyrywała
i długopisem strony popisała.
Cichutko w kącie książeczka płakała,
bo do czytania się nie nadawała.
Pamiętajcie zatem dzieci kochane,
że książeczki chcą i lubią być szanowane.

„Książka czeka” – Łochocka Hanna

Książka nas uczy, książka cieszy,
czasem zadziwi nas niemało
albo po prostu tak rozśmieszy,
jakby się dobry żart słyszało.
Książka też mądrze nam doradza
różne wskazówki, wzory daje.
Książka w szeroki świat wprowadza,
dalekie z nami zwiedza kraje.
Lubimy książkę – przyjaciółkę.
Wiesz co ci powiem?
Nie odwlekaj.
Masz trochę czasu? Spójrz na półkę, sięgnij po książkę!
Książka czeka!

13. Czy znasz tą bajkę? Rozwiazywanie zagadek

1. Jej czerwony płaszczyk widać już z daleka.
Gdy przez las idzie, wilk już na nią czeka.
(Czerwony Kapturek)

2. Tego chłopca i dziewczynkę z bajki pamiętacie.
Sprytem wiedźmę przechytrzyli w piernikowej chacie.
(Jaś i Małgosia)

3. Jak inne zwierzęta cztery łapy ma, lecz tylko na tylnych buty ma dwa.
Choć czasem mruczy, to myszy nie goni, kapelusz z piórkiem ma na swej skroni.
(Kot w butach)

4. W łupince orzecha wygodnie sypiała, w pyłku kwiatowym co dzień się kąpała.
A choć najmniejszą dziewczynką była, od dużych kłopotów się nie ochroniła.
(Calineczka)

5. Był bajkowym pajacykiem co miał ludzki głos,
lecz gdy głosem tym nakłamał rósł mu nos.
(Pinokio)

6.Siedem krasnoludków W skalnej grocie mieszka.
Kto im gotuje? Czarnowłosa…….
(Śnieżka)

7.Suknię, piękne pantofelki darowała wróżka.
Po balu kogo szukał książę ? Wiadomo….
(Kopciuszka)

8.Choć nie ma zamka ani kluczyka, często otwierasz ją i zamykasz.
W swym wnętrzu wiele tajemnic mieści, wierszyków, bajek i opowieści.
(książka)

14. Moja własna bajka.
Bajka, która powstanie będzie bajką (historią ) na pewno niepowtarzalną i jedyną. Siadamy wspólnie z dzieckiem, bierzemy kartkę, coś do pisania i rozpoczynamy czas tworzenia. Dziecko może całkiem samodzielnie rozpocząć bajkę, możemy my rozpocząć, a dziecko będzie kontynuować. Rodzic oczywiście spisuje wszystko, co powie dziecko. Wiemy, że pisarze potrzebują dużo czasu na stworzenie dzieła, my także do naszej bajki możemy wracać przez wiele dni aż powstanie niepowtarzalne dzieło. Miłej zabawy i twórczego myślenia.

Komentarze zamknięte.