W krainie muzyki

Drodzy Rodzice w tym tygodniu będziemy rozmawiać o muzyce, instrumentach i pracy dyrygenta. Przedszkolaki zapoznają się z gamą i jej dźwiękami (do, re, mi, fa, sol, la, si).Poznają instrumentami muzyczne i usłyszą wydawane przez nie dźwięki. Dowiedzą się kim jest dyrygent. Zaprezentujemy w jaki sposób można samemu wykonać w domu instrumenty z różnych przedmiotów.

1.„Wesoła gama”- wysłuchanie wiersza Dominika Niemiec

Gdy wesoły czas zabawy,
niech rozbrzmiewa: do, re, mi.
Wtedy wiem, że jest ci dobrze,
wtedy wiem, że fajnie ci.
Jeśli ci wesoło teraz,
zanuć ze mną: fa, sol, la.
Jeśli radość cię rozpiera,
śpiewaj głośno tak jak ja.
Niech radosne płyną dźwięki.
W szybkim rytmie: si i do.
Czy odnajdziesz z gamy dźwięki?
W tym wierszyku wszystkie są.

Rozmowa na podstawie treści utworu. R. pyta: O jakich dźwiękach była mowa w wierszyku?; Co powstaje
z zaśpiewania tych dźwięków w odpowiedniej kolejności?; Co czujemy, gdy możemy się bawić?; Jak
można wyrazić swoją radość?.

2.Pokazujemy dziecku gamę C – dur. Następnie rysujemy dziecku pięciolinie z kluczem wiolinowym i podajemy zakrętki od butelek. Podczas czytania wierszyka dziecko układa zakrętki w odpowiednim miejscu.
obraz1
„Skaczące nutki” A. Bober

Pierwsza nutka, na pierwszej linii się ustawiła.
Druga nutka, na drugą linię wskoczyła.
Trzecia nutka, na trzeciej linii usiadła,
Czwarta nutka, na czwartą linie się wkradła.
Piąta nutka, na piąta linię się wspięła,
A szósta nutka nad liniami zasnęła.

obraz2obraz3

3.Poznajemy instrumenty muzyczne można obejrzeć w poniższych linkach.

4. „Pajączek” – piosenka z masażykiem

Tyciutki pajączek na górze rynny był. (wędrujemy palcami od dołu ku górze po plecach dziecka) Nagle przyszedł deszcz i w dół pajączka zmył. (rozkładamy na plecach płasko obie dłonie i szybko przesuwamy je w dół)
Wyszło słoneczko, deszcz wysuszyło wnet, (masujemy plecy ruchem okrężnym)
Tyciutki pajączek po rynnie znowu wszedł… (masujemy tak długo, aż poczujemy ciepło)
Maluśki pajączek na górze rynny był. (wędrujemy palcami od dołu ku górze po plecach dziecka) Nagle przyszedł deszcz i w dół pajączka zmył. (rozkładamy na plecach płasko obie dłonie i szybko przesuwamy je w dół)
Wyszło słoneczko, deszcz wysuszyło wnet, (masujemy plecy ruchem okrężnym)
Tyciutki pajączek po rynnie znowu wszedł… (masujemy tak długo, aż poczujemy ciepło)
Byczo duży pajączek na górze rynny był. . (wędrujemy palcami od dołu ku górze po plecach dziecka)
Nagle przyszedł deszcz i w dół pajączka zmył. (rozkładamy na plecach płasko obie dłonie i szybko przesuwamy je w dół)
Wyszło słoneczko, deszcz wysuszyło wnet, (masujemy plecy ruchem okrężnym)
Byczo duży pajączek po rynnie znowu wszedł… (masujemy tak długo, aż poczujemy ciepło)
Tyciutki pajączek na górze rynny był. (zaczynamy tak samo jak wyżej)
Nagle przyszedł deszcz i w dół pajączka zmył.
Wyszło słoneczko, deszcz wysuszyło wnet,
Tyciutki pajączek po rynnie znowu wszedł…

Piosenka w poniższym linku

5.Zagadki dźwiękowe do wykonania samemu w domu.
Gra memo to bardzo znana i lubiana przez dzieci zabawa. Tu proponujemy memo słuchowe zrobione z pojemniczków po zabawkach z kinder niespodzianek. Zabawa kieruje uwagę dziecka na świat dźwięków, pozwala zdobyć doświadczenie w odbiorze bodźców płynących z otoczenia. Uczy identyfikacji i różnicowania podanych bodźców słuchowych a przede wszystkim kształci pamięć słuchową.

Materiały i przybory:
16 pojemników po zabawkach z kinder niespodzianek
2 spinacze biurowe
2 kostki do gry
surowy makaron typu spagetti
2 szklane kulki
ryż
4 guziki
6 małych muszelek
kilka małych koralików

obraz4
Zgromadzone drobiazgi wkładamy do przygotowanych jajeczek tak by uzyskać 8 par jednakowo brzmiących pojemników.
obraz5
Dzieci biorące udział w zabawie kolejno próbują znaleźć po dwa tak samo brzmiące jajeczka.
Jeśli dziecko znajdzie parę zdobywa punkt. Jeśli jajeczka zawierają różne rzeczy, dziecko może spróbować poszukać pary jeszcze raz.
obraz6
Druga wersja zabawy: dzielimy jajeczka na dwa zestawy- jeden dla dorosłego, drugi dla dziecka. Wybieramy jajko i prezentujemy dziecku dźwięk. Zadaniem dziecka jest odnaleźć taki sam dźwięk wśród swoich jajeczek.  Aby sprawdzić czy dziecko odnalazło pasującą parę trzeba otworzyć jajeczka. Nie odkładamy wykorzystanych jajek z zestawu dziecka:)
obraz7

Komentarze zamknięte.