Tajemnice książki

Drodzy Rodzice w tym tygodniu będziemy rozmawiać o budowie książki, jak powstaje papier, czym różni się księgarnia od biblioteki. Zapoznanie dzieci z budową książki (okładka, strony, tekst, ilustracje). Przedstawienie dzieciom poniżej regulaminu jak dbać o książkę. Zapoznanie dzieci jak powstaje papier, oraz propozycja jak wykonać samemu ekologiczny papier. Dowiedzą się czym różni się biblioteka od księgarni co trzeba zrobić, aby zostać czytelnikiem, oraz czym różni się ona od książki kupowanej w księgarni.

1.Moje książki – słuchanie wiersza I. Salach oraz rozmowa na temat jego treści.

Moje książki kolorowe
stoją równo na półeczce.
Myję ręce i oglądam
kartkę po karteczce.
Czasem książki czyta mama,
bo ja nie potrafię sama.
Z książek wiele się dowiecie
o szerokim pięknym świecie.
O roślinach, o zwierzętach,
o dalekich krajach też.
Wszystko w książce jest zamknięte,
a więc ją do ręki bierz.

Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat przeczytanego wiersza.
Pyta: O czym dzisiaj będziemy mówić?; Dlaczego dobrze jest mieć książeczki w domu i czytać je codziennie?; Co trzeba najpierw zrobić, zanim weźmiemy do ręki książkę?. R. zwraca dziecku uwagę na prawidłowe obchodzenie się z książkami: Nie wolno poplamić książki ani zaginać rogów; Należy delikatnie odwracać kartki, by ich nie podrzeć, oraz odkładać książki na swoje miejsce.

2.REGULAMIN POSZANOWANIA KSIĄŻEK.

- Myj ręce przed czytaniem.
- Nie zginaj rogów kartek.
- Używaj zakładki.
- Nie wyrywaj kartek z książki.
- Nie pisz i nie rysuj w książce.
- Nie czytaj przy jedzeniu.
- Nie śliń palców przy odwracaniu kartek.
- Obłóż książkę w papier lub folię.
- Napraw ją gdy się rozkleja.
- Nie czytaj przy słabym świetle.
- Podczas czytania siedź prosto i swobodnie.
- Nie zginaj cienkiej książki w rulon.

3. „Książki”- ćwiczenia logopedyczne
 Zamienimy na dosłownie chwilkę, nasze buzie w książki. Ciekawi jesteście jak? Zobaczcie:
- „otwieranie i zamykanie książki” – otwiera i zamyka szeroko usta
– „przekładnie kartek w książce”- przesuwa czubek języka z jednego kącika ust do drugiego.

książka 1książka 2

4.Ruchowa interpretacja wiersza „Książeczka” K. Pac – Gajewskiej.

W książeczce płynie rzeczka, (wykonanie rękami ruchu fal)
w książeczce szumi las. (naśladowanie kołyszących się drzew)
W prześlicznych tych książeczkach
tysiące przygód masz. (naśladowanie oglądania książki)
Książeczka cię powiedzie (marsz)
na strome szczyty skał, (składanie rąk nad głową)
z niej możesz się dowiedzieć,
gdzie niedźwiedź zimą spał. (ułożenie głowy na rękach, jak do snu)
Jak świerszczyk grał na skrzypcach, (naśladowanie gry na skrzypcach)
jak morzem płynął śledź, (wysunięcie rąk do przodu)
i co robiła Wikcia, (wzruszenie ramion)
by same piątki mieć. (pokazanie całej dłoni)
Lecz chroń i szanuj książki (grożenie palcem)
i kartek nie drzyj też,
wpierw dobrze umyj rączki, (naśladowanie mycia rąk)
a potem książki bierz. (ruch rozkładania książki)

5.„Jak powstaje papier ekologiczny” – eksperyment.

Rodzic wręcza dziecku różnego rodzaju papier: gazety, kartki, bibułę itp. Zadaniem dziecka jest porwanie papieru na drobne kawałki. Następnie dziecko wkłada kawałki papieru do wiaderka lub miski. Zalewa je wodą i chwilę odczekuje, aż rozmiękną. Namoczony papier R. rozdrabnia mikserem do osiągnięcia gęstej papki. Papkę wylewa na sito tak, aby siatka została równomiernie pokryta cienką warstwą. R. przyciska papkę kawałkiem tektury i odwraca. Delikatnie naciskając gąbką powierzchnię siatki, przenosi włókna papieru na tekturę. Papierową masę przykrywa drugim kawałkiem tektury i z pomocą wałka wyciska z niej wodę. Tak powstały papier R. pozostawia do wyschnięcia na rozłożonych kawałkach gazety.

6.„Papier jest…” – zabawa badawcza.
Dziecko siedzi na dywanie. R. zasłania mu oczy opaską. Podchodzi do niego z tackami z różnego rodzaju kawałkami papieru. Dziecko bada papier poprzez dotyk. Z pomocą R. określa jego fakturę, np.: gładki, chropowaty, pomarszczony, śliski, szeleszczący, sztywny, miękki itp. Następnie R. prosi, by dziecko zdjęło opaskę z oczu. Pyta, do czego mogą służyć poszczególne kawałki papieru. Dziecko próbuje określić zastosowanie badanych kawałków papieru, np.: do czytania, do wycierania nosa, do wycinania, do rysowania.

7.Zakładka - praca plastyczna.
Dziecko otrzymuj kartoniki w kształcie prostokąta. Zadanie dziecka polega na ozdobieniu kartoników przy pomocy rożnych np. wycinków z gazety, naklejek, oraz kredek tak, by mogły służyć jako zakładka do książek.

8. Jak powstaje papier i książka można obejrzeć na poniższych filmikach

Komentarze zamknięte.