Co to jest ekologia ?

CO TO JEST EKOLOGIA?

Drodzy Rodzice

W tym tygodniu chcemy jak najwięcej uwagi poświęcić ekologii i działaniom proekologicznym. Dlatego też proponujemy aby dyskutować z dziećmi o tym, jak dbać o środowisko, dlaczego segregowanie śmieci jest takie ważne. Zastananowić się, jak można wykorzystywać zużyte przedmioty, np. stare gazety, opakowania.

1..Proponujemy przeczytanie dziecku opowiadania Co to jest ekologia? – Olgi Masiuk

Staś przyszedł do przedszkola z nosem na kwintę.
– Przyjechała wczoraj – oznajmił zrezygnowany.
– Kto? – spytała Marysia.
– Ekociocia.
Wszyscy westchnęli ze zrozumieniem, tylko ja oczywiście nic nie rozumiałem. Jacek pochylił się więc nad moim uchem.
– Ekociocia Stasia dba o całą planetę i kiedy do nich przyjeżdża, Staś też musi o planetę dbać, a to nie jest łatwe – wyszeptał.
– Ale to chyba dobrze dbać o planetę? – powiedziałem. – Nasza planeta jest taka miła.
Staś wzruszył ramionami.
– Musimy segregować śmieci, kupować specjalne jedzenie i nie wolno nam używać dezodorantów. I ciotka wciąż mówi o nas „mordercy”, bo kiedyś znalazła w szafie futro po babci.
Na tę rozmowę weszła pani.
– Ekologia to bardzo ważna nauka – powiedziała. – O tym, jak funkcjonuje środowisko, zwierzęta, ludzie, rośliny. Człowiek potrafi bardzo szkodzić środowisku, twoja ciocia chce na to zwrócić uwagę.
– Tata wczoraj wyszedł, trzaskając drzwiami, gdy zwróciła mu uwagę, że jajko, które je, jest nieszczęśliwe.
Wszyscy zaczęliśmy się śmiać, ale mnie ta ekologia nie dawała spokoju.
Poszedłem więc do pani.
– Nie jestem duży, prawda? A planeta jest ogromna. Tak? – zapytałem.
– Tak – odpowiedziała pani.
– Więc jak mogę się nią opiekować? Nawet nie mogę jej pogłaskać po policzku, gdy jest chora. Bo gdzie ona ma policzek?
– Możemy inaczej opiekować się planetą. Coś ci pokażę.
I pani zwołała wszystkie dzieci.
– Słuchajcie, pójdziemy teraz do naszego ogródka i zbierzemy śmieci – powiedziała.
– Nie dość, że przez ekociocię muszę sprzątać w swoim pokoju dwa razy dziennie, to jeszcze w przedszkolu – narzekał Staś.
Ale wszyscy wyszliśmy do ogrodu.
– Przecież jest czysto – powiedziała Marta.
– Więc dobrze się rozejrzyj.– Pani wykonała w powietrzu ruch ręką.
– Puszka po napoju! – Jacek wygrzebywał z ziemi na wpół zardzewiałą puszkę.
– O, i tuż przy płocie reklamówka. Ktoś nam wrzucił z ulicy – zauważyła Marysia.
Po kilku minutach z tego czystego ogródka dała się uzbierać niezła kupka śmieci.
- Widzisz, Paku, nie musisz głaskać planety po policzku, ale możesz jej pomóc nie mieszkać
w bałaganie. Taka puszka rozkładałaby się w ziemi bardzo długo, i ta reklamówka, a my wrzucimy je do specjalnego kosza.
Było mi bardzo miło, że mogłem zająć się planetą.
– Staś, możesz powiedzieć ekocioci, że dbałeś o planetę w przedszkolu, to w domu możesz mieć trochę wolnego! – krzyknął Tomek.

Rozmowa nawiązująca do treści utworu:
Co to jest ekologia?
Co to jest środowisko?
Co zrobiły dzieci w przedszkolu, by zadbać o planetę?
Co to znaczy segregować śmieci?.

2. Zachowania ekologiczne” – praca z Wielką Księgą Tropicieli. KARTA PRACY NR 5 (GALERIA MOTYLKÓW)
Rozpoznawanie zachowań ekologicznych; zwrócenie uwagi na: zaśmiecanie Ziemi, używanie materiałów bardzo długo rozkładających się, marnowanie wody, poruszanie się
środkami transportu wydzielającymi spaliny. Podkreślanie konieczności segregacji śmieci, pozyskiwania materiałów wtórnych, sadzenia roślin, oszczędzania dóbr naturalnych.

3. SEGREGOWANIE ODPADÓW – KARTA PRACY NR 5 ( GALERIA MOTYLKÓW)

4. „Przyroda wokół nas” – zabawa dydaktyczna. R. zadaje pytania:
Co to jest przyroda?
Czy jest ona potrzebna człowiekowi?.
R. prezentuje różne czasopisma i książki przyrodnicze. Następnie wprowadza dwa pojęcia:
flora i fauna.Wyjaśnia je i popiera przykładami. Wprowadza napisy do czytania globalnego:
flora – rośliny, fauna – zwierzęta

5.„Szanuj zieleń!” – wykonanie pracy plastycznej – plakat.

Malowanie farbami plakatowymi; wystawa prac, podczas której dzieci wypowiadają się na
temat swoich plakatów.

6. „Gra w zielone” – zabawa orientacyjno-porządkowa.

Dzieci maszerują, podskakują bądź biegają po sali (pokoju)w zależności od rytmu podawanego przez R. Podczas przerwy w akompaniamencie R. podaje nazwę ustalonego z dziećmi koloru, np. zielony, wówczas dzieci muszą odszukać podany kolor w sali (pokoju) i go dotknąć. Gdy R. poda inny kolor niż umówiony, dzieci stają w bezruchu. Zabawa jest powtarzana kilka razy.

Miłej zabawy!

Komentarze zamknięte.