Zwierzęta na wiejskim podwórku.

Propozycje zabaw dla dzieci 3 letnich
Temat: Zwierzęta na wiejskim podwórku

1.Prosimy Rodziców o przeczytanie wiersza.
„W gospodarstwie” – słuchanie wiersza T.M. Massalskiej.
gospodarstwie T. M. Massalska
Pieje kogut już od świtu: – Kukuryku! Kukuryku!
Kura do kurczaków żwawo gdacze:
– W lewo! Gdacze: – W prawo!
Kaczka kwacze: – Kwa! Kwa! Kwa!
Trzy kaczątka dziobem pcha.
Krowa muczy: – Mu! Mu! Mu!
Aż po prostu brak jej tchu.
Koń opędza się od much.
I rży głośno: – Jestem zuch!
Świnka chrumka: – Chrum! Chrum! Chrum!
Co za hałas! Co za szum! 
Kot cichutko miauczy:– Miau!
A pies szczeka: – Hau! Hau! Hau!
Rozmowa z dzieckiem na temat wiersza.
Rozkładamy przed dziećmi sylwety zwierząt występujących w wierszu.
Pytamy: Jakie zwierzęta występowały w wierszu?;
Jaki głos wydaje: kogut / kura / kaczka / krowa / świnia / kot / pies? (dziecko po kolei naśladuje odgłosy zwierząt).
2. Rodzic czyta wiersz, a dziecko wykonuje do tego czynności.
a) „Dziwne rozmowy” – zabawa ruchowa
W chlewiku mieszka świnka (dziecko robi ryjek świnki)
i trąca ryjkiem drzwi.
Gdy niosę jej jedzenie, to ona: „Kwi, kwi, kwi!” (dziecko wydają odgłosy, naśladując zwierzątko)
Opodal chodzi kaczka,
co krzywe nóżki ma. (dziecko naśladuj chód kaczki)
Ja mówię jej: „Dzień dobry”,
a ona: „Kwa, kwa, kwa.” (dziecko wydaje odgłos, naśladując zwierzątko)
Na drzewie siedzi wrona, (dziecko macha rękami, naśladując zwierzątko)
jest czarna, trochę zła.
Gdy pytam: „Jak się miewasz?”,
to ona: „Kra, kra, kra!” (dziecko wydaje odgłos, naśladując ptaka)
Przed budą trzy szczeniaczki, (dziecko wykonuje siad podparty, naśladując zwierzątko)
podnoszą straszny gwałt.
Ja mówię: „Cicho, pieski”,
a one: „Hau, hau, hau!” (dziecko wydaje odgłos, naśladując zwierzątko)
3. Zabawy ruchowe
a)„Co to za zwierzę?” – zabawa ruchowo-naśladowcza.
Dziecko poruszają się w rytmie wystukiwanym przez Rodzica muzyki . Gdy Rodzic przestaje grać, pokazuje obrazek zwierzęcia, o którym była mowa w wierszu „W gospodarstwie”. Dziecko mówi nazwę zwierzęcia oraz naśladują sposób jego poruszania się i głos, jaki wydaje. Następnie Rodzic ponownie zaczyna grać. Zabawa kończy się, gdy Rodzic. pokaże wszystkie obrazki.
• sylwety zwierząt: koguta, kury, kaczki, trzech kaczątek, krowy, konia, świni, kota, psa
b) „Bieg koników” – zabawa bieżna według Kazimiery Wlaźnik.
Rodzic rozkłada na dywanie szarfy( może być cos innego). To są domy koni (stajnie). Dziecko jest konikiem i stoi w stajni. Rodzic mówi: Koniki wybiegają ze stajni. Biegną kłusem, szybko na palcach. Rodzic gra na instrumencie( może być garnek i łyżka), a dziecko biega według polecenia Rodzica. Gdy Rodzic przestaje grać i mówi: Koniki do stajni. Dziecko wraca i staj w środku szarf. Następnie Rodzic mówi kolejne polecenie: Koniki wybiegają ze stajni. Idą stępa, powoli z wysokim unoszeniem kolan. Rodzic gra, a dziecko porusza się po domu. Rodzic mówi kolejne hasło: Konie biegną galopem z odbijaniem się jednej i drugiej nogi na zmianę. Następne hasło: Konie idą cichutko. Dziecko powoli idzie na palcach. Następnie na sygnał Rodzica koniki wracają do stajni.
4. Zajęcia z profilaktyki logopedycznej
„Głosy zwierząt” – ćwiczenie narządu mowy. Dziecko naśladuje zachowanie podanych przez Rodzica zwierząt: krowa na pastwisku – ruchy okrężne żuchwą; świnia – układanie warg w kształt ryjka, jak przy wymawianiu głoski u; pies – szczerzenie zębów, ziajanie; kotek pije mleko – wysuwanie języka nad dłońmi w kształcie miseczki, oblizywanie warg ruchem okrężnym; koń – kląskanie.
5. Zabawa dydaktyczna
„Na wiejskim podwórku” – zabawa dydaktyczna. Rozmowa na podstawie ilustracji wiejskiego podwórka, na którym widać: kurnik, stajnię, budę. Próby podawania nazw domów zwierząt i dopasowywania obrazków zwierząt: kury, kogut – kurnik; koń – stajnia; pies – buda.
6. Zagadki dla maluchów – rozwiązywanie zagadek Anny Mikity oraz naśladowanie odgadniętego zwierzątka.
Choć ma skrzydła, nie potrafi fruwać wcale.
Za to co dzień znosi jajko i gdaczę wspaniale. (kura)

Chodzi po podwórku różowy grubasek.
Lubi w brudnym błocie pochlapać się czasem. (świnia)

Choć jest duża i rogata, nie musisz uciekać.
Kiedy dasz jej smacznej trawy, ona da ci mleka. (krowa)

Chętnie po łące skacze i biega,
a jego synek to mały źrebak. (koń)

Czasem włazi gdzieś wysoko,
żeby mieć na wszystko oko.
Gdy chce zapłać mysz malutką,
to zakrada się cichutko. (kot)
7. „ Krowa” – praca plastyczna
Wydrukować sylwetkę krowy, dziecko ma za zadanie porwać kolorowy papier na malutkie kawałki i nimi wykleić krowę.
Odgłosy zwierząt można odsłuchać:

Komentarze zamknięte.