Na wsi

 

Temat tygodnia: Na wsi.

Tematy dni: W gospodarstwie; Zwierzęta w gospodarstwie; Od jajka do kury; Nabiał – produkt zdrowy. Co to są ssaki?

Drodzy Rodzice,

w tym tygodniu rozmawiajmy o życiu na wsi, o zwierzętach w zagrodzie i na

pastwisku, o sadzie. Wskazujemy owoce, które rosną na krzewach i na drzewach.

Możemy klasyfikować zwierzęta według wybranych cech. Poznawać nazwy

miejsc, w których mieszkają zwierzęta na wsi: obora, stajnia, kurnik, chlew. Porozmawiać z dziećmi o właściwościach zdrowotnych produktów

mlecznych. Podczas dyskusji używajmy pojęcia: nabiału.

Poznać zwierzęta , które są ssakami, i co je wyróżnia.

W otoczeniu i na ilustracjach wyszukiwać przedmioty, których nazwy rozpoczynają głoską „ j”.

Prosimy kreślić szlaczki i kształty literopodobne.

Wykonać makietę wiejskiej zagrody. Ulepić z plasteliny zwierzęta, żyjące na

wsi .Samodzielnie i wspólnie naśladować odgłosy zwierząt mieszkających na wsi.

Posługiwać się liczebnikiem głównym i porządkowymi 1- 8. Zapamiętać

kształt cyfry 8. Tworzyć zbiory ośmioelementowe.

Dobre pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

Rozmowy o ulubionych zwierzętach wiejskich.

Wizyta na wsi / w folwarku – zwrócenie szczególnej uwagi na zamieszkujące tam zwierzęta i ich domy.

Oglądanie książek / filmów na temat ssaków.

Wspólne degustowanie różnych produktów mlecznych, próby zrobienia masła.

Zabawy w wyszukiwanie podobnych zwierząt według wybranej cechy.

Zabawy w przeliczanie różnych przedmiotów w otoczeniu lub na ilustracjach.

Zabawy w naśladowanie zwierząt (głosu i sposobu poruszania się).

Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie rymowanek

 

Wysłuchanie wiersza H. Szayerowej.

Tylko nic nie mówcie krowie.

Nabiał – produkt

smaczny, zdrowy.

Dostajemy go od krowy.

Tylko nic nie mówcie krowie!

Jak się krowa o tym dowie,

to się jej przewróci w głowie

i gotowa narozrabiać…

I przestanie nabiał dawać,

czyli masło,

mleko,

sery

i śmietanę – na desery!

No i jajka.

Co ja baję!

Przecież jajka kura daje.

Tylko nic nie mówcie kurze!

Niech je znosi jak najdłużej!

Bo jak o tym się rozgłosi…

to przestanie jajka znosić!

Rozmowa na temat wiersza: Co to jest nabiał?; Jakie produkty były

wymienione w wierszu?; Od jakich zwierząt pochodzi mleko?; Czy wszyscy ludzie mogą pić mleko?

Czy jajka też są wytwarzane z mleka?; Dlaczego jajka też są nabiałem?.

Dzieci wymieniają produkty, które zaliczamy do nabiału, i określają cechę

wspólną tych produktów – dużą zawartość białka i wapnia. Przedstawiamy

dzieciom właściwości zdrowotne produktów mlecznych. Omawia sposób ich przechowywania.

Spróbuj i rozpoznaj, co jesz!” – zabawa dydaktyczna. Przygotowujemy

malutkie porcje różnych dostępnych produktów mlecznych, np. twarogu,

jogurtu, żółtego sera, kefiru, śmietany. Za spróbowanie wszystkich produktów

dziecko dostaje medal mlecznego łasucha.

Rób tak – nie rób tak” – zabawa ruchowa. Dziecko lub Rodzic pokazuje

różne ruchy, np. podskoki, pajace, robi dziwne miny, wymachy rąk, nóg,

mówiąc jednocześnie: Rób tak!. Wtedy dziecko naśladują ruchy

prowadzącego Na hasło :Nie rób tak! – dzieci zastygają w bezruchu, mimo że prowadzący wykonuje ruchy.

Rób inaczej” – zabawa ruchowa. Dzieci maszerują przy rytmie dowolnej

muzyki, podczas przerwy w muzyce Rodzic podaje określenie,

np.: szybko. Dzieci mają zadanie wykonać czynność w sposób przeciwny, czyli

idą bardzo wolno. Gdy powie: wolno – dzieci biegają; wysoko – przykucają;

nisko – podskakują.

Sklep spożywczy” – zabawa dydaktyczna. Przygotowujemy dla każdego

dziecka kartkę z narysowanymi półkami sklepowymi. Na każdej półce jest

jeden narysowany produkt. Na pierwszej – mleko, na drugiej – mięso, na

trzeciej – jabłko, czwartej – chleb, na piątej – cukierki. Zadaniem dzieci jest

nakleić na półkach takie produkty, które pasują do przykładowego, podanego

przez Rodzica .Dzieci muszą uzasadnić swój wybór. Wykorzystują obrazki z produktami spożywczymi wyciętymi np. z gazet – reklamowych

Mleko pijemy, w górę rośniemy” – praca plastyczna. Wykonanie plakatu.

Przygotowujemy duży karton z napisem: Mleko pijemy, w górę rośniemy.

Każde dziecko ma zadanie narysować lub wyciąć i przykleić swoje ulubione produkty mleczne .

Komentarze zamknięte.