Krokusy

Prosimy o zapoznanie dziecka z wierszem:

„Krokusy” Dorota Gellner

Krokusy, krokusy, wystawiają uszy,
bo już wiatr wiosenny.
Na koncert wyruszył,
I już stroi instrumenty,
smyczkowe i dęte.

Krokusy, krokusy, wystawiają nosy,
na wiosenne plotki, na wiosenne głosy,
bo już coraz głośniej dokoła o wiośnie.
I wychodzą spod ziemi
w swych barwnych czapeczkach,
bo wiosenne słońce,
biegnie już po ścieżkach.

1. „Rozkwitające kwiaty”. Drodzy rodzice/opiekunowie poproście, aby dzieci wyobraziły sobie, że są nasionami, które rozsiewa wiatr i z których wyrosną piękne kwiaty. Następnie akompaniuje do zabawy na tamburynie (może być również garnek i łyżka). Dzieci zgodnie z muzyką (marsz, bieg) poruszają się po pokoju. Podczas przerwy w grze, dzieci zatrzymują się, kucają i powoli wstają ze złożonymi przed sobą dłońmi, które na koniec podnoszą do góry i rozchylają na boki, naśladując rozkwitające kwiaty.

2. Zabawa ruchowa z elementami ćwiczeń oddechowych pt. „Pachnące kwiaty”. Na dywanie rozłożone są sylwety kwiatów, wycięte z kolorowych gazet. Dzieci poruszają się po sali przy tamburynie. Podczas przerwy w muzyce podnoszą jeden kwiat i kładą go na dłoni. Wdychając powietrze nosem i wydychając je ustami, próbują zdmuchnąć kwiatek z dłoni.

3. Skąd się biorą kwiaty - na podstawie opowiadania Marii Butterfield (zachęcamy do zobrazowania poniższych etapów za pomocą zdjęć znalezionych w atlasach przyrodniczych, bądź zasobów internetowych.

4.„KWIAT”

Najpierw nasionko pada na ziemię
Być może upuścił je jakiś przelatujący ptaszek .
Albo wiatr przywiał je na nowe miejsce.
Bywa i tak , że nasiona przenoszą zwierzęta.
Z nasionka wyrasta kiełek.
Ma delikatne listki
I zagłębiony w ziemię korzeń .
Nadlatuje pszczoła by zebrać nektar.
Potem przerobi go na miód.
Pszczoła zanurza się w kielichach kwiatu
I pokrywa się cała pyłkiem kwiatowym.
Porem pszczoła przelatuje na inny kwiat
Wierci się na nim i zapyla kwiat.
Gdy kwiat zostanie zapylony, zaczyna rozwijać się z niego owoc.
Niektóre owoce są miękkie- jak jabłka i jeżyny.
Inne znów są twarde- jak orzechy.
Pewne owoc mają nasionka na zewnątrz .
Inne zaś kryją nasionka w środku.
Wkrótce nasionko upadnie na ziemię i zacznie rosnąć z niego nowa roślinka.

5.  „Kwiaty” – opowieść ruchowa.

Dzieci słuchając opowiadania, powoli wstają (od leżenia do stania na palcach).

Wyobraź sobie, że jesteś bardzo malutkim nasionkiem (dzieci skulone leżą na podłodze). Czujesz, że robi się coraz cieplej (dzieci poruszają się delikatnie), czujesz, jak pada na ciebie ciepły wiosenny deszczyk (dzieci nadal zwinięte w kłębek – kucają). Czujesz, jak wyrasta z ciebie kiełek (dzieci powoli prostują palec wskazujący i unoszą go nad głowę). Bardzo lubisz, jak grzeją cię ciepłe promienie słoneczne. Do wzrostu jest ci też potrzebna woda, dlatego cieszysz się na każdą kroplę deszczu. Jesteś już tak wysoki, że swoimi płatkami próbujesz dosięgnąć słońca (dzieci stoją na palcach z wyciągniętymi do góry rękoma i poruszają palcami). Ach, jaka piękna wiosna!

6. Wiosenne zabawy logopedyczne. Mówimy wspólnie z dzieckiem na głos wierszyk, a następnie wykonujemy podane ćwiczenia buzi i języka.

Wiosną wszystko się budzi, nawet język w buzi.
Podskakuje (czubek języka kierujemy w stronę nosa, następnie do brody)
i figluje. (język kierujemy do jednego kącika ust, a potem do drugiego)
Wszystko dookoła podpatruje. (językiem oblizujemy usta)
Słońce jasno świeci. (szeroko otwieramy buzię)
Wszystkie cieszą się dzieci, (uśmiechamy się, mocno rozciągając usta)
że niedługo bocian przyleci, (naśladujemy odgłosy bociana: kle, kle, kle)
a groźna zima odleci. (poruszamy mocno językiem w lewo i w prawo)

7. Praca plastyczna. Kolorowanka krokusa, którą można pomalować farbami, wykleić papierem bądź plasteliną albo po prostu pokolorować kredkami (według uznania dzieci).

8. Zakładamy hodowle kwiatów
Zachęcamy do założenie w domu własnej hodowli. Naszą propozycją jest posadzenie cebulki tulipana w pudełeczku po jogurcie. Należy wyjaśnić dzieciom, że pudełeczko powinno mieć dziurkę, by była odpowiednia wilgotność oraz, że każda roślinka potrzebuje do życia powietrza. Warto założyć też dzienniczek obserwacji, w którym dzieci mogą ilustrować zmiany w wyglądzie rośliny w trakcie jej wzrostu.

9. Polecane filmy edukacyjne:

10. Piosenki do wykorzystania w trakcie zabaw ruchowych, bądź w czasie wykonywania pracy plastycznej.

11. Zachęcamy również do nauki języka angielskiego (poniżej link do kanału Zagrajmy w Angielski)

https://www.youtube.com/channel/UCFnFnelA8gYpgheP-4BClWg

Komentarze zamknięte.