Ptasie perypetie

Ptasie perypetie” Agata Bober

W ciepłych krajach afrykańskich, gdzie na zimę odlecieli,
Trzech przyjaciół się spotkało, by pomówić o niedzieli.

Pierwszy zaczął Pan Skowronek, co ze swego śpiewu słynął:
-Lećmy szybko wnet do Polski, bo nam dni wiosenne miną!
Wszak wiadomo nie od dzisiaj, że mym wielkim jest zadaniem
Wszem i wobec wyśpiewywać, Pani Wiosny powitanie.

- Ty mój drogi wciąż o pracy- wtrącił się czerwononogi.
Chciałbym jeszcze móc odpocząć, bo do Polski kawał drogi!
A poza tym, tam na miejscu, czeka mnie roboty szmat,
Gniazdo muszę znów zbudować, małym pomóc przyjść na świat.

-Wiem, co mówisz mój kolego- przemówiła wnet jaskółka.
Pracy w Polsce mam bez liku, bom nie jest jak ta kukułka
Co podrzuca innym dzieci, żeby później leniuchować.
Na najlepsze ptaki w Polsce, muszę dzieci swe wychować.

Wtem sfrunęła Pani Sójka,  z listem w swoim małym dzióbku.
- Proszę czytać, bo znalazłam list ten w kwiatach, w mym ogródku.

Wziął list Bocian w skrzydła swoje i zaczyna czytać:
„Przylatujcie wy leniuchy, wiosnę trzeba witać!
Środek marca, a Was nie ma, zaraz będzie wielka draka,
Bo na niebie wciąż nie widać, powracającego ptaka!
Wiec pakujcie swe manatki i w daleką podróż sio!
P.S To ja, Wasz przyjaciel drogi, Pan Wróbelek Pio.”

Nie czekając ani chwili, w wielkim pędzie spakowane,
Wyruszyły w długą podróż, ptaki nieco skołowane.
Bo nie wiedzą co ich, czeka, gdy do Polski zawitają,
Strachu pełne swe kuperk, biedne ptaszki teraz mają!

Porozmawiajcie z dzieckiem o przeczytanym wierszu, zadajcie mu pytania dotyczące treści wiersza, sprawdźcie czy uważnie słuchało.

  •  Rozmowa na temat powracających wiosną ptaków. Prosimy o pokazanie dzieciom zdjęć wędrujących ptaków: czapli, jaskółki, kukułki, kosa, bociana i omówić je. Warto wykorzystać ten moment na podzielenie na sylaby poznanych nazw ptaków. Przy każdym zdjęciu położyć tyle guzików (każda inna rzecz) ile jest sylab w danym wyrazie. Dzieci mogą określić gdzie jest więcej sylab, gdzie mniej, gdzie tyle samo.
  • Prosimy rodziców/opiekunów o przeczytanie zagadek Anny Sójki „Dudkowe zgadywanie”, by dzieci mogły odgadnąć i odszukać odpowiednie zdjęcie. Po każdym prawidłowym wskazaniu prosimy dziecko, by spróbowało naśladować ptaki (wskazówki pod każdą zagadką).

Stoi sobie w trzcinach, wdzięcznie szyję zgina,
w wodzie się nie tapla, bo nie kaczka to, lecz …. (czapla)

Dzieci poruszają się jak czapla: chodzą, gwałtownie zginając nogi, głowę trzyma wysoko, ręce opuszczone wzdłuż ciała.

W piękny fraczek ubrana nad stawem zatacza kółka.
Lata nisko – deszcz wróży czarno – biała … (jaskółka).

Dzieci pochylają się, ręce trzymają rozpostarte na boki i poruszają się szybko po sali.

Podrzuca innym jajka ptasia mama – szachrajka,
ma szaro – czarne piórka i kuka – to … (kukułka)

Rodzice to jaskółki, dzieci to kukułki, które chcą podrzucić swoje jaja (małe piłeczki) do gniazda jaskółek. Jaskółki stoją w dowolnym miejscu i robią ze swojej bluzki gniazdo (trzymają koniec bluzy, robiąc wgłębienie). Kukułki chodzą po sali i powtarzają: kuku, w ręku trzymają piłeczkę. Gdy rodzic powie: podrzuć jajo, kukułki próbują podrzucić swoje jaja do gniazda jaskółki. Następnie rodzice z dziećmi zamieniają się rolami.

Żółty dziób, brunatne pióra, mógłby śpiewać w wielu chórach,
bo ma melodyjny głos i szybko się uczy… (kos)

Dzieci są kosami, powtarzają dźwięki wydawane przez rodziców. Kosy potrafią potrafią powtórzyć wygwizdaną przez człowieka melodię, naśladować dzwonek telefonu, gwizd czajnika, pisk hamulców.

Gdy mówi „coś bym zjadł”, to zwykle szuka żab,
rozpoznasz go po klekocie. Już wiesz, kto to? Tak! To… (bociek)

Dzieci na sygnał rodzica stają na jednej nodze i uderzają w dłonie wyprostowanymi rękami, mówiąc kle, kle. Na słowo „mysz” spacerują po pokoju i patrzą w podłogę. (Bociany najchętniej żywią się myszami, nornikami, kretami, dżdżownicami).

  • „Ptaki” – zabawa ruchowa. Dziecko biega po pokoju, poruszając rękami jak skrzydłami – naśladując lot ptaków. Rodzic wystukuje rytm za pomocą garnka i łyżki. Gdy przestaje, dziecko zatrzymuje się i naśladuje odgłosy ptaka wymienionego przez rodzica: bocian (kle, kle, kle), kukułka (kuku, kuku), dudek (tu, tu, tu).
  •  „Puzzle” – jeżeli jest taka możliwość zachęcamy do wydrukowania przynajmniej jednego zdjęcia poznanego ptaka i pocięcia go na kawałki, by dzieci mogły pobawić się układając puzzle. Następnie niech podadzą nazwę ptaka, którego ułożyły. Jeśli dziecko poradziło sobie bez problemu, możemy pociąć zdjęcie na mniejsze kawałki (dzieci uwielbiają wyzwania

Komentarze zamknięte.