Wiosenne porządki

Drodzy Rodzice,
temat kompleksowy na ten tydzień to: „Wiosenne sprzątanie”.

1. Prosimy o zapoznanie dzieci z wierszem „Odkurzacz” Agnieszki Frączek. Niech ten wiersz stanie się inspiracją do rozmowy na temat porządkowania swojego otoczenia, do rozbudzania potrzeby utrzymywania czystości wokół siebie.

Gdy nikogo nie ma w domu,
nasz odkurzacz po kryjomu,
z garderoby się wynurza
i calutki dom odkurza.
Zanim jeszcze zacznie brykać,
Ogon do kontaktu wtyka,
potem dmucha, ssie i wyje,
nic się przed nim nie ukryje!
Wczoraj w kuchni zgrabnie tańczył,
znalazł skórkę pomarańczy,
potem pożarł ziarnko grochu,
mamy fartuch zmełł po trochu.
W końcu zajrzał do lodówki,
zjadł ze smakiem trzy parówki,
łyknął wieczko od słoika,
pieska wygnał spod stolika.
Rychło ruszył znów do boju,
warcząc głośno w przedpokoju.
Zjadł korale z jarzębiny,
ziaren piasku dwa tuziny.
Z buta wyssał mi sznurówkę,
znalazł gdzieś pluszową krówkę,
pożarł krówce jedną łatkę,
potem połknął szalik w kratkę. (…)
Wszystkie inne w domu sprzęty
strach obleciał niepojęty:
„On się z nami bawi w berka!”
- odezwała się froterka.
„Już paproszków zjadł ze trzysta,
ten odkurzacz, egoista!”
Szufla na to: „To ci bieda!
Szczotkę trzeba będzie sprzedać”.
Zmiotka szura do szufelki:
„Ja tam na wypadek wszelki
pędem zmiatam przed tym stworem!”
- i umknęła w kąt z wigorem.
Szufla się za szczotkę chowa,
drży ze strachu ścierka nowa,
mop się tuli do wiaderka,
zmywak zmył się, drze się ścierka…
W końcu szczotka rzecze z góry:
„Los nas czeka dość ponury.
Ja rozumiem: zamiatanie
to prawdziwe jest sprzątanie,
ale to, co on wyprawia,
niepokojem mnie napawa.
Szumi, huczy, szura, świszczy,
wszystko na swej drodze zniszczy!
Zróbmy coś, by poszedł stąd!”.
Nagle … ktoś wyłączył prąd!
A odkurzacz? Stanął, prychnął,
paproszkami wokół kichnął,
kapeć wypluł jakiś stary,
w końcu zniknął. Czy to czary?
Nie, to tata wrócił w porę
I rozprawił się z potworem.

2. Oto propozycje przykładowych pytań, na podstawie których możecie Państwo rozmawiać na temat wiersza:
Co połknął odkurzacz?
Jakie inne sprzęty rozmawiały ze sobą?
Co się stało, że odkurzacz przestał działać?
Kto może włączać i wyłączać odkurzacz?
Jakie znacie przedmioty służące do sprzątania?
itd…

Możecie Państwo zapoznać dzieci z innymi urządzeniami gospodarstwa domowego, które ułatwiają wykonywanie różnych prac.
Bardzo ważne: należy zwrócić uwagę dzieci, że odkurzacz oraz inne urządzenia elektryczne mogą włączać tylko osoby dorosłe.

3. Proponujemy naukę wybranego fragmentu wiersza na pamięć.

4. Zachęcamy do wydrukowania kolorowanek przedstawiających urządzenia elektryczne i do wspólnego pokolorowania. Zwracamy uwagę na prawidłowy chwyt kredki oraz staranność wykonania pracy.
Bardzo ważne: doceniamy wkład pracy dzieci, zachęcamy do kończenia rozpoczętej pracy.

 

5. Zabawa „Szczotki, szczoteczki”. Należy zgromadzić różne szczotki: do mycia zębów, do czyszczenia odzieży, do zamiatania, do paznokci, do włosów… Następnie porównujemy szczotki pod względem podobieństw i różnic. Prosimy wziąć pod uwagę przeznaczenie, wielkość, kształt, kolor, różne wzory, twardość włosia, długość włosia, długość rączki, czy posiada uchwyt czy nie itd.

6. Wiosenne porządki to nie tylko prace w domu ale również wokół domu, w ogrodzie. Do rozmowy na ten temat możecie państwo wykorzystać dowolną ilustrację przedstawiającą ogród, działkę a także możemy odwoływać się do własnych doświadczeń związanych z wykonywaniem różnych prac porządkowych na działce czy w ogrodzie. Grabie, konewka, szpadel, wąż ogrodowy to pojęcia do wykorzystania podczas tej rozmowy.

7. „Grabki” – zabawa plastyczna. Możecie Państwo narysować kontur grabi. Zadanie dzieci polega na formowaniu wałeczków z plasteliny i wyklejaniu nimi konturu.
Ważne: przed formowaniem kształtów, plastelinę należy wyrobić.
8. „Na ogrodowej ścieżce” – zabawa ruchowa. Rodzice z dwóch skakanek lub sznurków wytyczają ścieżkę o szerokości około 20 – 30 cm. Dzieci i rodzice idą środkiem ścieżki tak, by nie przekroczyć bocznych linii. Podczas tej zabawy ćwiczymy równowagę.

9. Utrwalamy piosenkę, którą dzieci znają „Marcowe żaby”.

I. Już wiosna na polach sadzi krokusy,
Zając siedzi pod sosną, marzną mu uszy.

Refren:
A żaby rechu, rech, żaby się cieszą,
Że ten marzec rechu, rech, wszystko pomieszał.
Raz słońce a raz deszcz, idzie wiosna a tu śnieg,
Bo w marcu jak w garncu rechu, rech, żabi śmiech.

II. A deszczem umyte drzewa są czyste.
Na gałązkach już rosną kotki puszyste.

III. Na łące bociany głośno klekocą,
Rankiem słońce przyświeca, mróz mrozi nocą.

Miłej nauki i zabawy

Komentarze zamknięte.