Propozycje zabaw dla 5 latków

Dobre pomysły dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem pięcioletnim

Drodzy Rodzice

W kolejnym marcowym tygodniu zajęć dydaktycznych z dziećmi miałyśmy rozmawiać o wiosennych porządkach domowych i pracach, które wykonuje się wiosną w ogrodzie. Na podstawie własnych obserwacji i doświadczeń dyskutować o roślinach rosnących w szklarni i ogrodzie botanicznym, a także o sposobach ich pielęgnacji. Dzieci miały dowiedzieć się, co jest niezbędne, by rośliny mogły rosnąć (odpowiednie światło, temperatura, woda), a następnie w przedszkolnym kąciku ogrodniczym zasiać rzeżuchę i zasadzić cebulę. W parku i przedszkolnym ogrodzie obserwować i opisywać wiosenne zwyczaje ptaków. Podczas zabaw orientacyjnych używać określeń: na, w, obok, za, przed. Przeliczać przedmioty w zakresie 7, dokładać i odkładać elementy. Porównywać liczebność zbiorów.Wykonywać prace plastyczne z wykorzystaniem farb, plasteliny i materiałów przyrodniczych (nasion kukurydzy, kolorowej fasoli, grochu).
Dzieci miały uczestniczyć w zabawach rytmicznych i muzycznych z przyborami (szarfami, obręczami, woreczkami gimnastycznymi itd.) lub bez nich.

Oto kilka propozycji dobrych pomysłów dla rodziców, czyli jak spędzać czas z dzieckiem:

•Rozmowy o egzotycznych roślinach, które mogą rosnąć w szklarniach.
•Oglądanie albumów o roślinności egzotycznej oraz rodzimej.
•Obserwowanie ptaków, próby ich rozpoznawania i utrwalanie nazw.
•Zabawy w przeliczanie elementów i porównywanie liczebności zbiorów.

Umiem liczyć” – zabawy matematyczne utrwalające: umiejętność przeliczania, pojęcie zbioru siedmioelementowego, umiejętność posługiwania się liczebnikami porządkowymi w zakresie siedmiu.

a) Każde dziecko ma do dyspozycji kółko lub kredki lub liczmany. Wykonuje polecenia., np. Włóż do kółka 3 przedmioty, policz je.; Dołóż jeszcze 2 przedmioty,
policz je.; Dołóż jeszcze 2 przedmioty, policz je. Zabawę można powtórzyć kilka
razy z uwzględnieniem czynności dokładania i odkładania w zakresie siedmiu.
b) Opiekun prosi o przyniesienie 7 dowolnych przedmiotów. Dzieci układają przyniesione przedmioty jeden obok drugiego, podają ich nazwy i mówią, który z kolei jest dany przedmiot.

„Pierwsze wiosenne kwiaty” – zabawa dydaktyczna. Opiekun ma przygotowanych 7 pojemników (np. po jogurcie), które wykorzysta jako wazony. Na każdym z nich nakleja kolejną liczbę kropek od 1 do 7. Ma również przygotowane szablony kwiatów – przynajmniej 28 sztuk. Polecenia: Proszę przeliczyć pojemniki na kwiaty.; Proszę poustawiać pojemniki w kolejności od najmniejszej wskazanej liczby kropek do największej.; Proszę włożyć w każdy pojemnik tyle kwiatów, ile wskazuje liczba kropek przyklejona na pojemniku.; Kto wie, ile jest kwiatów w pojemnikach pierwszym i trzecim?; Kto wie, ile jest kwiatów w pojemnikach drugim i piątym?; Spróbujemy przeliczyć wszystkie kwiaty. Rodzic pomaga dzieciom przeliczać.

Który w szeregu jest…? – układanie różnych przedmiotów w szeregu i podawanie kolejności z wykorzystaniem liczebników porządkowych od 1 do 7.

•Zabawa w szukanie rymujących się wyrazów.

„Dobieramy rymy” – zabawa słuchowa. Rodzic mówi słowa, np.: kura, wóz, noga, rower, koc, klasa, dzieci muszą dobrać rym do każdego wyrazu. Rodzic może również przygotować obrazki do dobierania w pary.

Pracowita pani Wiosna – nauka słów pierwszej i drugiej zwrotki piosenki.
Rodzic rytmicznie recytuje słowa, dzieci je powtarzają.

Pracowita pani Wiosna
sł. Urszula Piotrowska
muz. Magdalena Melnicka-Sypko

Jak co roku pani Wiosna
znów się wzięła za porządki.
I w ogrodzie wygrabiła
ścieżki i grządki.

Wysprzątała cały domek
od piwnicy aż po stryszek,
więc chwaliły ją sąsiadki,
miło to słyszeć.

Naprawiła ptasie gniazda,
zbudowała kilka nowych
i kazała je przewietrzyć
rankiem wiatrowi.

Potem w lesie i na łące
rozsiewała świeżą zieleń,
bo z zielenią, daję słowo,
zawsze weselej.

Aktywne słuchanie piosenki. Podczas słuchania piosenki dzieci rytmicznie wykonują ruchy demonstrowane przez Rodzica .: grabienie, ścieranie kurzu, przybijanie gwoździ, sianie.

•Czytanie opowiadań i wierszy, wspólne śpiewanie piosenek i recytowanie rymowanek.
Lato podczas zimy – słuchanie opowiadania M. Kownackiej czytanego przez Rodzica

Lato podczas zimy

Na końcu wsi mieszka ogrodnik. W lecie podziwialiśmy tam zawsze ogród pełen kwiatów i róże rozpięte na ścianach domu. Ale najbardziej ciekawiło nas, co się dzieje w budynkach całych ze szkła jak czarodziejskie pałace, które za domem ciągną się w stronę pola. Toteż bardzo ucieszyliśmy się, gdy pani powiedziała, że dzisiaj pójdziemy zwiedzać szklarnie.Mroźny dzień na dworze, śnieg od dawna leży na polach, ostry wiatr szczypie w policzki – a za cienką szybą szklarni – prawdziwe lato. Jest parno i gorąco – kwitną kwiaty, rosną warzywa.W pierwszej szklarni królują goździki. Ich kwiaty są pełne, a listki cienkie i wąskie. Nic dziwnego, pochodzą z okolic suchych, stepowych. Małe liście chronią te rośliny przed wyparowywaniem dużej ilości wody. Wzdłuż ścian szklarni ciągną się szerokie półki, tzw. parapety, a na nich stoją doniczki z różnymi roślinami pokojowymi. Pan ogrodnik chciał się przekonać, czy je znamy. Pokazywał nam różne rośliny i pytał, jak się nazywają. Egzamin wypadł doskonale, bo poznaliśmy: pelargonię, zielistkę, trzykrotkę, dzwonek różnolistny, cissus, balsaminkę i inne, uprawiane w naszym kąciku przyrody. W następnych szklarniach rosły warzywa. Poznaliśmy rzodkiewkę, sałatę i ogórki, których długie pędy były rozpięte na drutach. Z niektórych pędów zwisały owoce, na innych były widoczne żółte kwiatki, które zapowiadały duży zbiór. Nie wiedzieliśmy tylko, jaka roślina rośnie rzędami na parapecie. Pan ogrodnik dał nam do powąchania włochaty listek. Od razu poznaliśmy,że są to małe pomidory!
Chłopcy powiedzieli, że nie wiedzą, skąd się bierze ciepło panujące w szklarni, więc pan ogrodnik zaprowadził nas do kotłowni i pokazał duży piec opalany koksem. Ten piec ogrzewa kotły z wodą .
No i jak myślicie, co się dzieje z wodą? – zapytał pan ogrodnik.
– Woda wędruje rurami i ogrzewa szklarnię – zawołali chłopcy.
– Świetnie, ale drugim źródłem ciepła jest słońce. (…)
Na pożegnanie, w nagrodę, że znamy dużo roślin doniczkowych, dostaliśmy
w prezencie kilka pęczków rzodkiewek, dwie doniczki kwitnącej pelargonii i jedną doniczkę z sadzonką pomidora. Potem, w szkole, malowaliśmy szklarnię (…).

Rozmowa na temat wysłuchanego tekstu. Rodzic. kieruje rozmową, zadając pytania,
np.: Dokąd poszły dzieci na wycieczkę?; Jak nazywały się domki, które zwiedzały?;
Jakie rośliny widziały dzieci w szklarni?; Skąd się bierze ciepło w szklarni?; Dlaczego szklarnia musi być ogrzewana?; Po co hoduje się rośliny w szklarni?.
Dzieci odpowiadają na pytania rodzica.

Zakładamy hodowlę” – przygotowanie do wysiewu i sadzenia roślin w kąciku domowym.

Zielona żabka – słuchanie opowiadania B. Formy czytanego przez Rodzica.

Zielona żabka Bożena Forma

Zielona żabka nad stawem mieszkała. Codziennie na olbrzymim liściu siadała i rozmyślała.
– Ach, jaka jestem brzydka, zielona jak trawa, jak glony w stawie. Niewyglądam wcale ciekawie. Kto taką brzydką zechce mieć za żonę. Dlaczego wszystko mam takie zielone!
Nagle w pobliżu ważka usiadła. A żabka rzecze:
– Jaka powabna. Wszyscy uwagę na nią zwracają, wciąż jej barwami się zachwycają.
W trawie biedronka się pojawiła.
– Czemu się smucisz, sąsiadko miła?
– Biedronko, piękna twoja sukienka. Ciągle zazdrośnie na nią ktoś zerka. Jam nieszczęśliwa w swojej zieleni, kolor mój nigdy już się nie zmieni.Wtem dumnie bocian przez łąkę kroczy. Otwiera mocno swe bystre oczy.
– Tak tu zielono, moi kochani, że aż się w głowie kręci czasami. Serduszko żabce mocno zabiło.
– Kiedy mnie ujrzy, nie będzie miło. Muszę czym prędzej schować się
w trawie.Tymczasem bocian zerka ciekawie. Ponieważ jednak zielona była, to przedbocianem dobrze się skryła. Właśnie dla żabki jest przeznaczona świeża, soczysta barwa zielona .

Rozmowa dotycząca opowiadania: Kto jest głównym bohaterem opowiadania?;
Kogo żabka spotkała na łące?; Jaki problem miała żabka?; Dlaczego bocian nie
upolował żaby?; Jak zwierzęta dostosowują się do warunków zewnętrznych?.

  • „Gra w zielone” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dzieci maszerują, podskakują bądź biegają po sali w zależności od rytmu podawanego przez rodzica. Podczas przerwy w akompaniamencie rodzic. głośno podaje nazwę ustalonego z dziećmi koloru, np. Zielony!, wówczas dzieci muszą odszukać podany kolor w sali i dotknąć go. Zabawa jest powtarzana kilka razy. Jeżeli rodzic. poda nazwę innego koloru niż umówiony, wówczas dzieci stają prosto w bezruchu.
  • „Zaczarowane pudełko” – zabawa twórcza. Rodzic . przygotowuje pudełko w kolorze zielonym i prosi, aby dzieci do niego zajrzały. Pudełko jest puste, więc dzieci nic tam nie znajdują. rodzic . prosi, aby sobie wyobraziły i namalowały coś, co tam mogłoby być.

Miłej nauki i zabawy
                                                                                             

Komentarze zamknięte.