Propozycje zabaw dla 3 latków

Drodzy Rodzice!
Od dzisiaj koniec z nudą i zastanawianiem się, jak zająć naszemu maluchowi czas – mamy dla Państwa propozycje kilku zabaw, które nie tylko sprawią dzieciakom wiele radości, ale też wspomogą ich rozwój. Dodatkowo nie potrzebujecie drogich gadżetów i wyszukanych rekwizytów, bo wszystko znajdziecie Państwo w swoim własnym domu. Najlepsze są te najprostsze zabawy, które sami znamy z naszego dzieciństwa. Dzięki wspólnym zabawom wzmacniamy więź z dzieckiem i sprawiamy, że czuje się ono ważne i kochane.
Pozdrawiamy Was serdecznie i prosimy o przekazanie tych pozdrowień naszym przedszkolakom.

Drodzy Rodzice pamiętajcie, że są to tylko propozycje, a najlepsze pomysły na zabawy mają Wasze dzieci.

  • Magiczne pudełko
  • Co to za dźwięk
  • Co zniknęło
  • Szukaj tak jak ja
  • Lustereczko powiedz przecie
  • Kolorowe kręgle
  • Gdzie jest kwiatek
  • Przesypywanki
  • Nasza tajna baza
  • Tańcz – stój
  • Zabawy ruchowe
  • Wiersze do czytania z dziećmi
  • Zagadki o ptakach
  • Do posłuchania – relaksacyjnie po zabawie
  • Prace plastyczne
  • Inne propozycje

  • PRZYKŁADOWE ZABAWY DLA DZIECI 3 LETNICH

    •   Magiczne pudełko

    W pudełku wytnij niewielka dziurę, taką by dziecko swobodnie mogło włożyć do środka rękę. Pokaż dziecku kilka jego zabawek, następnie schowaj je w pudełku i poproś by za pomocą dotyku dzieci rozpoznają, co to jest. Dla starszych dzieci wprowadź utrudnienie – nie pokazuje, co chowasz do środka. Ta zabawa doskonali koncentrację i logiczne myślenie dziecka oraz jego zmysł dotyku.

    •  Co to za dźwięk?

    Pobawcie się w zgadywanie, co wydaje taki odgłos. Możesz puścić nagranie różnych dźwięków lub schowany np. za parawanem z koca stukać, grać i dzwonić różnymi przedmiotami. Doskonałe ćwiczenie percepcji słuchowej i koncentracji.

    •  Co zniknęło?

    Połóż przed dzieckiem trzy przedmioty i nazwij je głośno. Następnie poproś, by dziecko zamknęło na chwile oczy i w tym czasie zabierz jedną rzecz. Zapytaj, co zniknęło. Starszym dzieciakom możesz śmiało zwiększyć ilość układanych przedmiotów. Ta zabawa rozwija pamięć, spostrzegawczość i koncentrację dzieciaków.

    •  Stukaj tak jak ja

    Bardzo prosta zabawa – stukaj w stolik lub inny przedmiot dłonią, łyżką, patykiem, a następnie poproś, by dziecko stukało tak samo, jak ty. Możecie też bawić się w stukanie w pokrywki, bębenek, trójkąt. Z przedszkolakiem bawcie się w wyklaskiwanie i wytupywanie. Takie robienie hałasu z pewnością spodoba się dzieciakom, a przy okazji rozwinie ich rytmiczność, koncentracje i umiejętność naśladowania.

    •  Lustereczko, powiedz przecie…

    Maluchy uwielbiają przeglądać się w lustrze i patrzeć na swoje odbicie. Wykorzystaj to do gimnastyki buzi i języka – róbcie razem śmieszne miny i dziubki, posyłajcie całusy, próbujcie dotknąć językiem brody i nosa, oblizujcie usta. Świetne ćwiczenia mięśni twarzy i języka, które pomogą w rozwoju mowy dziecka.

    • Kolorowe kręgle

    Wcale nie musicie kupować kręgli w sklepie, możecie wykorzystać puste butelki po wodzie! Ekonomicznie i ekologicznie zarazem. Aby nie były zbyt lekkie wsypcie do środka trochę piasku lub wlejcie wodę. Możecie też je ozdobić naklejkami lub papierem samoprzylepnym. A potem piłka, zbijanie kręgli i w trakcie świetnej zabawy ćwiczenie koordynacji wzrokowo- ruchowej, precyzji i koncentracji.

    •  Gdzie jest kwiatek?

    Czytacie razem książeczki? Bardzo dobrze! Przy wspólnej lekturze można też poćwiczyć spostrzegawczość i percepcję wzrokową dziecka. Zapytajcie go o jakiś szczegół znajdujący się na obrazku i poproście o jego wskazanie – kwiatek, grzybek, biedronka, ptaszek, zielona chustka, czerwona bransoletka lub cokolwiek innego. Pamiętajcie żeby pochwalić dziecko po znalezieniu danej rzeczy i wyrazić swój entuzjazm.

    •  Przesypywanki

    Przesypywanie to coś co potrafi dzieciaki nieźle wciągnąć i wcale nie trzeba do tego kupować specjalnych kulek lub małych piłeczek – wystarczy otworzyć kuchenną szafkę. Fasola, makaron, czy ciecierzyca są wprost stworzone do zabawy. Postaw przed maluchem różne miseczki, kubeczki, butelki, daj mu łyżeczkę i pilnuj, by wszystko trafiało do pojemników, a nie do buzi, uszu lub nosa dziecka- pamiętaj, że odbywa się właśnie trening precyzji, sprawności dłoni i koordynacji wzrokowo -ruchowej.

    •  Nasza tajna baza

    Zbudujcie namiot – tajna bazę z krzeseł, stołu, poduszek i koca, wejdźcie do środka i bądźcie razem! Można czytać, oglądać książeczki, rysować. Świetna integracja i okazja do tworzenia więzi między rodzicem a dzieckiem. No i wielka frajda – w końcu własna baza to coś całkiem ekstra!

    •  Tańcz – stój

    Pobawcie się w taniec z zatrzymywaniem. Puść wesołą muzykę i poproś by dziecko tańczyło w dowolny sposób w rytm melodii. Ale uwaga – na pauzę musi stanąć bez ruchu! Ta zabawa daje dużo radości, możliwość wyładowania energii poprzez taniec, a jednocześnie uczy reakcji na umówiony sygnał i rozwija koncentrację.

     


    Zabawy ruchowe :

    1. Koty i kotki” – zabawa orientacyjno-porządkowa.Dziecko jest małym kokiem i porusza się na czworakach , na sygnał zmienia się w dużego kota, który wspina się po drzewach
    2. Bocian i żabki” – zabawa ruchowa. Dziecko jest żabką a rodzic Lu rodzeństwo jest bocianem . Żabki skaczą po łące na sygnał – „ Bocian idzie”- osoba będąca bocianem próbuje złapać żabkę. Później następuje zamiana ról.
    3. Ptaszki do gniazd” – zabawa ruchowa.  Do zabawy można użyć gazety lub sznurka. Dziecko- ptaszek- biega po pomieszczeniu na dany sygnał wskakuje do pętli lub na gazetę – czyli do gniazda.
    4.  „ Memory”- wydrukować  pary obrazków kwiatów i ptaków wiosennych. Zabaw polega na odkrywaniu kart i znajdywaniu dwóch takich samych obrazków. Zabawa ćwiczy pamięć i spostrzegawczość.


    Wiersze do czytania z dziećmi :

    „KOTKI NA WIERZBIE”

                    Na wierzbie

                    nad samym rowem -

                    srebrne kotki marcowe.

                    Na deszczu i na słocie

                    srebrnieją im futra kocie.

                    Plucha

                    i zawierucha.

                    Nie ma mamy, co wyliże brzuch do sucha.

                    Ale kotki marcowe nie piszczą.

                    Huśtają się na gałązkach.

                    Mruczą:

                    – Nareszcie wiosna!

                    I sierść mają coraz bardziej srebrzystą… ( fragment).

    Autor: Joanna Kulmowa

    PĄCZKI

    „Przyszły do sklepu zajączki:

    - Podobno tutaj są pączki

    chcemy zobaczyć czy świeże

    - Proszę niech zając wybierze

    Zając się złapał za głowę

    - Dlaczego takie brązowe?

    Pączki są przecież zielone

    I wziął braciszka na stronę

    I szepnął: – Zostawmy je lepiej

    Nie warto kupować w sklepie

    Jest wiosna, sok w pączkach dojrzewa

    Najświeższe zjemy wprost z drzewa.”

     

    ZAGADKI O PTAKACH:

    Powrócił do nas
    z dalekiej strony
    ma długie nogi
    i dziób czerwony. (BOCIAN)

    Wrócił zza morza,
    chodzi po błocie
    w czerwonych butach
    biały pan … . ( Bociek)

     

    Co za oknem za harmider,

    co za hałas taki?

    Do domków na drzewach

    powróciły … .( Ptaki)

     

    Co buduje każdy ptak,

    by chować pisklęta,

    a tylko kukułka,

    o tym nie pamięta? ( Gniazdo).

    Do posłuchania – relaksacyjnie po zabawie ruchowe

    Odgłosy ptaków: https://www.glosy-ptakow.pl/

    Piosenka: „Hej , zielona żabko”- https://www.youtube.com/watch?v=QBvI7ruq6A8

     


    Prace plastyczne:

    1. Bazie – na kartce dziecko maluje brązową farba gałązki następne po wyschnięciu doklej białe kuleczki z plasteliny lub z białej bibuły , ale najlepiej z białej waty higienicznej.
    2. HIACYNT- na podstawie kolorowanki dziecko wykleja plasteliną liście i łodygę kwiatka następnie kulkami z krepiny w kolorze różowym lub fioletowym wykleja kwiat.


    Polecamy Państwu także następujące strony z innymi propozycjami zabaw dla dzieci:
    www.mojedziecikreatywnie.pl
    www.superstyler.pl
    www.mumandthecity.pl
    www.parenting.pl

    Propozycje zabaw z dzieckiem dla dzieci 3-lenich.

    Temat: ,,Witaj Wiosno”, ,, Zdrowie na Wiosnę.”

    1. ,, Wiosenne zgaduj- zgadula”- rozwiązywanie zagadek :

    Idzie ku nam po łąkach
    I cała jest w skowronkach .
    W jaskółkach i w słowikach,
    I w słońca ciepłych promykach.
    (wiosna)

    Szarobure kotki ,
    Które wczesną wiosną
    Na gałązkach wierzby
    Nad potokiem rosną.
    ( bazie)

    Te wiosenne kryją w sobie
    Listeczki lub kwiatki.
    Te słodziutkie –nadzienie
    Z pysznej marmoladki.
    (pączki)

    Gdy ją gospodyni
    Z łupinek obiera,
    Często z jej powodu
    Łzy z oczu wyciera.
    (cebula)

    Mały, szary ptaszek.
    Krótki ma dziób, niedługi ogonek.
    Wiosną radośnie swym śpiewem wita dzionek.
    (skowronek)

    2. Prosimy Rodziców o przeczytanie i naukę wiersza Doroty Gellner:

    ,,Portret Wiosny”.

    Oto Wiosna na obrazku
    Grzeje uszy w słońca blasku.
    Kwiat jej zakwitł na sukience i na nosie, i na ręce.
    Szpak jej w bucie gniazdo uwił, choć o gnieździe, nic nie mówił.
    A na placu siadł skowronek i wygląda jak pierścionek.

    3. ,,Wiosenny głuchy telefon” zabawa słuchowa

    Dzieci siedzą na dywanie w kręgu. Rodzic szepcze do ucha siedzącemu obok dziecku krótkie hasło związane z wiosną np. Świeci słońce. Dziecko przekazuje szeptem hasło, które usłyszało, kolejnemu dziecku. Ostatnia osoba wypowiada hasło na głos.

    4. ,, Sukienka Wiosny” zabawa plastyczna.

    Prosimy Rodziców o przygotowanie: szablony sukienek, plastelina, krepina kolorowa, brokat, klej, kartki z konturem głowy, włóczka. Dzieci ozdabiają różnymi materiałami plastycznymi szablony sukienek. Następnie dzieci naklejają kartki z konturem głowy, doklejają sukienkę i włosy z włóczki. Uzupełniają obrazek – dorysowują części twarzy.

    5. Zestaw ćwiczeń ruchowych.
    Prosimy Rodziców o przygotowanie(szarfy w trzech kolorach, kocyki).
    – ,,Bociany” dzieci poruszają się po obwodzie koła, naśladując bociany. Unoszą kolana wysoko, klaszczą w dłonie prostymi rękami i krzyczą: ,, kle, kle, kle”. Zabawę powtarzamy kilka razy.
    -,,Żabki” dzieci ustawiają się na linii, wykonują przysiad, ręce umieszczają między topami, naśladują skaczące żabki.
    – „W poszukiwaniu wiosny” – dzieci siedzą w kręgu, na hasła N., np. Motylek, Mucha, Myszka ruszają
    się lub wydają głos jak zwierzę, którego nazwę usłyszą.
    – „Kraina wiosny”. Rodzic dzieli grupę na trzy zespoły, każda grupa dostaje inny kolor szarf i inne zadanie.
    Kraina Pszczółek (kolor żółty) wykonuje na kocykach odpychanie w leżeniu tyłem – nogi
    ugięte, oparte o ścianę, na sygnał Rodzica dzieci -odpychają się. Kraina Biedronek (kolor czerwony)
    wykonuje na kocykach pociąg, który porusza się po czerwonych liniach. Kraina Motylków (kolor
    zielony) wykonuje na kocykach jazdę parami, trzymając się za ręce.
    -„Skaczące koniki polne” – dzieci naśladują skaczące koniki, wykonując duże susy.

    6. „Jak to wiosną bywa” – zajęcia z profilaktyki logopedycznej. Dzieci wykonują ćwiczenia narządów
    artykulacyjnych. Rodzic wymienia zwiastuny wiosny, a dzieci wykonują określoną czynność: Słońce – uśmiechają się; Chmury – nadymają policzki; Wiatr – wciągają powietrze nosem, wydychają ustami; Budzący
    się niedźwiedź – ziewają, rozciągają się; Kapiąca woda z sopli – kląskają.

    7.,, Szczypiorek” – słuchanie wiersza D. Gellnerowej.
    Włożyłam do ziemi cebulę.
    W zeszły wtorek, teraz mam w doniczce zielony szczypiorek.
    Jeżeli przyjedziecie do mnie, mili goście, to mnie o szczypiorek poproście.

    Drodzy Rodzice!
    Kultura, w której jesteśmy wychowani, wpływa na nasze zachowanie, między innymi na sposób wyrażania uczuć. Ludzie są różni: niektórzy często płaczą, śmieją się, mówią, co czują, natomiast inni nie okazują zbyt wielu emocji. Ukrywanie ich jest czasem wygodne i może wydawać się dobre – dzięki temu można na przykład uniknąć ponownego przeżywania trudnych wydarzeń albo obaw o to, co pomyślą ludzie wokół. Jednak osoba, która w stresujących sytuacjach zawsze mówi sobie i innym, że nic się nie stało i wszystko jest w porządku, prawdopodobnie tłumi w sobie emocje, co wpływa na jej postępowanie i samopoczucie, a nawet na zdrowie. Dlatego ważne jest, by już od najmłodszych lat uczyć dziecko rozpoznawania i wyrażania tego, co czuje, w sposób akceptowany w środowisku, w którym jest wychowywane. Można zacząć od nazywania emocji, które przeżywa syn czy córka, mówiąc na przykład: „Myślę, że smutno ci, bo podarła ci się bluzka”, „Widzę, że jesteś zły, bo plac zabaw jest zamknięty”. Dzięki temu maluch nauczy się nazw poszczególnych emocji. Jeśli dziecko zaczyna płakać lub krzyczeć i nie chce wykonać polecenia, warto dodać, że rozumiemy, co czuje, ale i tak musi zrobić to, o co prosiliśmy. Ważne jest, by pokazać mu, w jaki sposób może, a w jaki nie powinno się zachowywać w danej sytuacji i wymagać tego od niego.

    Komentarze zamknięte.