O czym warto pamiętać, gdy dziecko staje się przedszkolakiem?
Okres adaptacji jest trudny dla wszystkich: zarówno dla rodziców, dzieci jak i nauczycieli. Nauczyciele podjęli już pierwsze kroki ułatwiające dzieciom start w przedszkolu (program adaptacyjny) i mają w planach dalsze działania. Również Państwo jako Rodzice możecie pomóc dzieciom w przystosowaniu się do nowych warunków i wymagań jakie stawia wobec nich przedszkole.
Od kilku lat w naszym przedszkolu prowadzone są zajęcia adaptacyjne dla dzieci, które po raz pierwszy przekroczą próg przedszkola. Zajęcia te, to przede wszystkim zabawy z maluchami. Adaptacja zapewnia dzieciom poczucie bezpieczeństwa w nowym miejscu oraz uczy zaufania w stosunku do nowego, przyszłego opiekuna, jakim jest nauczyciel. Wspólnie spędzony czas ułatwia w znacznym stopniu późniejszy start w przedszkolu. Młodsze dzieci mają okazję do wspólnej zabawy z dziećmi w różnym wieku lub możliwość uczestnictwa w zorganizowanych zajęciach dydaktyczno – wychowawczych, prowadzonych przez nauczycielkę, w zależności od wieku i potrzeb dziecka.
Co dają takie zajęcia dzieciom?
Dla Dziecka światem bezpiecznym jest świat który już zna. Zajęcia adaptacyjne mają na celu właśnie zapoznanie go z przedszkolem. Poznając swoje Panie, zabawki, budynek przedszkola, plac zabaw, przedszkolne zabawy i inne przedszkolaki, Wasze pociechy 1 września wkroczą w znajomy świat, a tym samym bardziej bezpieczny. To na pewno ułatwi im pierwszy krok w przedszkolu!
Co dają zajęcia adaptacyjne rodzicom?
Przede wszystkim:
- Umożliwiają poznanie specyfiki przedszkola i kadry pedagogicznej.
- Przybliżają sposoby realizacji założeń programowych, formy i metod pracy z dziećmi.
- Pokazują jak dziecko funkcjonuje w nowej grupie.
- Pozwalają ocenić czy dziecko jest gotowe do zostania przedszkolakiem.
W czasie zajęć adaptacyjnych mogą Państwo przekazać kadrze pedagogicznej informacje dotyczące dziecka, ważne w czasie pierwszych dni pobytu Waszego dziecka w przedszkolu.
Decydując się na zapisanie dziecka do przedszkola, Rodzice bardzo często zadają sobie pytania:
- czy moje dziecko jest gotowe by zostać przedszkolakiem?
- czy wybrałam wybrałem dobre przedszkole?
- co zrobić gdy będzie płakało?
- jak ułatwić mu te pierwsze dni w przedszkolu?
- jak poradzić sobie z rozstaniem?
W ramach zajęć adaptacyjnych staramy się wspólnie odpowiedzieć na te i wiele innych pytań. Chcemy by również Rodzice byli przygotowani i czuli się bezpiecznie pierwszego dnia pobytu dziecka w przedszkolu i we wszystkie następne dni.
Zajęcia adaptacyjne są prowadzone przez doświadczone nauczycielki, które będą wychowawcami w grupie maluszków.
Serdecznie zapraszamy do uczestniczenia w zajęciach adaptacyjnych, których termin zostanie podany w najbliższym czasie.
Rady dla Rodziców
To, co nowe i trudne, wcale nie musi być niedobre. Należy dziecko przygotować do takich sytuacji, aby potrafiło sobie z nimi poradzić. Poniżej przedstawiamy kilka praktycznych rad, które pozwolą na poradzenie sobie z nową, stresującą sytuacją.
- Uprzedź malucha o tym, że np. za tydzień pójdzie do przedszkola, opowiedz mu, co tam się robi, czego się uczy.
- Nie przeciągaj pożegnania w szatni; pomóż dziecku rozebrać sie, pocałuj je i wyjdź.
- Pożegnanie powinno odbywać się bez pośpiechu, ale jednocześnie bez zbędnego przedłużania samego momentu rozstania.
- Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu; jeśli zrobisz to, choć raz, będzie wiedziało, że łzami można wszystko wymusić.
- Nie obiecuj: jeśli pójdziesz do przedszkola to coś dostaniesz; kiedy będziesz odbierać dziecko, możesz mu dać maleńki prezencik, ale nie może to być forma przekupywania.
- Jeśli dziecko przy pożegnaniu płacze, postaraj się, żeby przez kilka dni odprowadzał je do przedszkola tato, rozstania z tatą są mniej bolesne.
- Wyrabiaj samodzielność dziecka w jedzeniu, myciu rąk, korzystaniu z toalety, ubieraniu się, rozbieraniu. Im dziecko jest bardziej samodzielne, tym łatwiej mu dostosować się do nowych warunków.
- Ubranie dziecka musi być wygodne, nie może sprawiać kłopotów. Należy unikać spodni na szelkach lub z trudnymi do odpięcia guzikami. Rękawy swetra lub bluzki muszą być łatwe do podciągania. Buty i kapcie najlepsze są bez wiązania lub zapinane na rzepy (chyba, że są to buty ortopedyczne, zazwyczaj wiązane).
- Czas pobytu małych dzieci w przedszkolu nie powinien być długi. Jeżeli to możliwe, w pierwszych dniach dobrze jest odbierać dziecko po obiedzie. Małe dziecko szybko się męczy, zwłaszcza, kiedy ma dużo wrażeń.
- Rodzice nie powinni spóźniać się z odbieraniem dziecka, zwłaszcza jeżeli obiecali, że przyjdą wcześniej.
- Dziecko ma prawo płakać. W ten sposób wyraża swój smutek, wyładowuje napięcie, jakie w nim narosło.
- Kontroluj się, w tym co mówisz. Zamiast: już możemy wracać do domu, powiedz: teraz możemy iść do domu. To niby niewielka różnica, a jednak pierwsze zdanie ma negatywny wydźwięk.
- Nie wymuszaj na dziecku, żeby zaraz po przyjściu do domu opowiedziało, co wydarzyło sie w przedszkolu, to powoduje niepotrzebny stres.
- Pamiętaj! Żegnaj i witaj swoje dziecko z uśmiechem!