Wynalazki

„Wynalazki”

Pszczółkom proponujemy na ten tydzień temat „Wynalazki”. Zacznijmy od wiersza, który rozbudzi ciekawość dzieci.

1. Słuchanie wiersza „Robotek” Joanny Papuzińskiej

Blacha, gwoździe, drut, śrubokręt i młotek.

Co to będzie?

Mały robot. Robotek.

Dla kogo?

No. Nie dla mnie,

Ja go dam naszej mamie.

Robotek co dzień o świcie

Nastawi dla wszystkich wodę na mycie,

Do sklepu zbiegnie na dół

I zakupy zrobi do obiadu.

Pozdejmuje kożuchy z mleka,

Szczypiorek drobno posieka,

Wyprasuje fartuszki,

Guzik przyszyje do bluzki.

Ugotuje, pozmywa, sprzątnie, zrobi pranie,

A mama będzie leżeć na tapczanie

I książki czytać

Albo nas pytać:

A może byśmy poszli do kina, kochani…

2. Rozmowa nt. wiersza. Oto przykładowe pytania:

- O czym opowiada wiersz?

- Kto jest jego bohaterem?

- Jakie prace domowe będzie wykonywał Robotek?

- Co to są wynalazki?

- Jakie Wy znacie wynalazki?

- Jak możemy inaczej nazwać wynalazki?

Do tej rozmowy można wykorzystać obrazki, ilustracje z książek, encyklopedie wynalazków, by wspólnie z dziećmi je oglądać, omawiać te, które je zainteresują. Możecie wspólnie zastanawiać się jaki wynalazek uważacie za najważniejszy.

3. Pokoloruj Robotka

robot

4. Słuchanie zagadki

Kiedy tylko kontakt

ręką się naciśnie,

ten szklany balonik

pod kloszem rozbłyśnie.

Dzieci rozwiązują zagadkę, opowiadają jak wyglądają żarówki, do czego służą, w jakich sprzętach są wykorzystywane. Warto tutaj podkreślić znaczenie opcji – żarówki energooszczędne.

5. Kto wymyślił żarówkę?

Zaczynamy od pytania „Jak było na świecie, gdy nie było żarówek? Dzieci wypowiadają się a rodzice systematyzują wiedzę, uzupełniają.

Edison

Thomas Edison – twórca żarówki

6. Od łuczywa do żarówki – wykorzystanie obrazków; należy obrazki rozciąć, ułożyć chronologicznie uwzględniając postęp.

obrazek

7. Graficzne odtwarzanie wzoru

Rodzice przygotowują tacki z piaskiem czy kaszą. Sami rysują dowolny wzór, dzieci odtwarzają ten wzór. Zabawę powtarzamy wielokrotnie, zwiększając stopień trudności. Po pewnym czasie następuje zmiana ról: dziecko wymyśla wzór, rodzice odtwarzają.

8. Koło – superwynalazek

Prosimy o przygotowanie hula-hop. Dziecko i rodzice turlają koło po podłodze, następnie starają się kręcić biodrami, ręką, nogą itd. Dzieci same wymyślają inne zastosowanie hula-hop.

9. Wynalazki a wiedza

Rodzice opowiadają jak powstały różne wynalazki, np. koło. Ktoś dawno temu zaobserwował w przyrodzie i wykorzystał np. do transportu. Zapraszamy do obejrzenia filmiku.

https://www.youtube.com/watch?v=Bj8HcZuCrfY

Ale większość wynalazków powstała dzięki nauce i wiedzy uczonych, wynalazców np. silnik spalinowy, samochód, samolot.

10. Jak zmieniło się podróżowanie na przestrzeni lat?

Rozmowa na bazie obrazków (osły, powóz ciągnięty przez konie, pociąg spalinowy, szybki pociąg, samochód, samolot). Zadanie polega na wybraniu obrazków przedstawiających sposoby podróżowania w dawnych czasach, następnie tych, które przedstawiają obecne sposoby podróżowania. Do tej rozmowy będą przydatne pytania: Jak długo trwała podróż dawniej a jak długo trwa dziś? Dlaczego na przestrzeni lat sposoby podróżowania tak się zmieniły? Po skończonej dyskusji dzieci powinny wysnuć wniosek, że wiedza ludzi przyczyniła się do wynalezienia i udoskonalenia środków transportu.

https://www.youtube.com/watch?v=TDnOkVpGoQ0

1

3 2

4

5 6

11. Jedzie pociąg  – zabawa ruchowa

Cała rodzina łącząc się w pociąg organizuje sobie wycieczkę po całym domu, oczywiście pamiętamy o odgłosach jakie wydają pociągi, dbamy o radosną atmosferę.

https://www.youtube.com/watch?v=PjUopo-DJio

WYNALAZKI – CIĄG DALSZY

Co to w zasadzie jest ten wynalazek? – odpowiedzcie na pytanie zanim obejrzycie film:

https://www.youtube.com/watch?v=ESsbWBjG0Gc

Jeśli dokładnie już wiemy czym jest wynalazek zachęcamy Was Drogie „Pszczółki” do wysłuchania wiersza „Pożyteczne urządzenia” i zastanówcie się, czy wymienione w nim przedmioty są wynalazkami?

To odkurzacz – głośno szumi,za to pięknie sprzątać umie.Wciągnął rurą kurz i śmiecie,

ani pyłku nie znajdziecie.

 

Elektryczna pralka w domu

to wygoda jest i pomoc.

Dobrze, że tę pralkę mamy,

bo oszczędza ręce mamy.

 

Gdy telefon – drr… zadzwoni,

już słuchawkę trzymam w dłoni.

I choć Basia jest daleko,

rozmawiam z nią przez telefon.

 

Telewizor to rzecz piękna,

O, już jest w nim Miś z Okienka,

Miś pozdrowił łapką Hanię,

Potem film był na ekranie.

 

Przy radiowej skrzynce siadam,

skrzynka… bajki opowiada.

A gdy w radio gra muzyka,

tańczę polkę i walczyka.

 Pytania do wiersza:O jakich urządzeniach jest mowa w wierszu?Czy potraficie wyobrazić sobie życie bez tych urządzeń?

Podzielcie nazwy powyższych urządzeń na sylaby, policzcie z ilu sylab się składają, spróbujcie wymienić jaką głoską się rozpoczynają? (odkurzacz, pralka, telefon, radio)

A co myślicie o komputerze? Czy możemy zaliczyć go do wynalazków?

Czy wiecie jak wyglądały pierwsze komputery? Pokaże Wam to poniższy film:

https://www.youtube.com/watch?v=UQBcjlrbn6Q

 

A czy wiecie Co to jest internet? Do czego służy? Co można robić w internecie? Oto odpowiedź:

https://www.youtube.com/watch?v=Bi-YEV4jewg

Bardzo ważne jest, abyśmy pamiętali o bezpieczeństwie podczas korzystania z internetu. Zaprezentuje nam to poniższy tekst:

Bezpiecznie w internecie – słuchanie i analiza treści wiersza Dominiki Niemiec.

N. czyta wiersz, a następnie rozmawia z dziećmi o jego treści.

Bezpiecznie w internecie

Dominika Niemiec

Wiele rzeczy w dzisiejszym świecie dzieje się w sieci, a więc w Internecie.

Jednak pamiętaj, drogi użytkowniku, że tam niebezpieczeństw czyha bez liku.

By serfowanie w necie bezpieczne było lepiej, by nic cię nie zaskoczyło.

Używaj stron tylko dobrze znanych, przez twoich rodziców zaakceptowanych.

Gdy ktoś cię pyta o prywatne sprawy, nie traktuj tego jak dobrej zabawy.

Nie mów mu o swych sekretach, o tym, co masz w domu,

o tych sprawach w Internecie nie mówi się nikomu.

Gdy ktoś do czegoś złego namówić próbuje cię,

powiedz o tym rodzicom, ni chwili nie wahaj się.

Musisz czuć się bezpiecznie zawsze i wszędzie, a wtedy, także w sieci, fantastycznie będzie.

 

Po przeczytaniu wiersza rodzic zadaje dziecku pytania:

O czym był wiersz?

O czym trzeba pamiętać podczas korzystania z internetu?

Jakie niebezpieczeństwo może cię spotkać w internecie?

 

Oglądając poniższą bajkę dowiecie się o różnych innych ważnych dla ludzkości wynalazkach:

BYLI SOBIE WYNALAZCY

https://www.youtube.com/watch?v=reKBFJb_1c8&list=PLrxIUgzimKbk9K3rhy_mKMFDkzhxUEoWt

Zaproponujemy Wam teraz pracę do wykonania pt. „Laptop”. Prosimy, aby dzieci narysowały na ekranie laptopa to, co robią w internecie, np. grę lub bajkę. Ozdóbcie swoje laptopy jak chcecie.

LAPTOP

Może znajdziecie czas wspólnie z rodzicami lub starszym rodzeństwem, żeby pomyśleć nad własnym wynalazkiem? Może macie jakiś pomysł na coś, co pomoże w rozwiązywaniu jakichś konkretnych zadań lub może stworzycie jakiegoś robota? Jesteśmy bardzo ciekawe Waszych pomysłów. Jeśli uda Wam się coś zaprojektować przynieście koniecznie do przedszkola kiedy już wrócimy;-)

A jeśli nie wynalazek, nie robot to może zainspirujecie się którąś pracą techniczno – plastyczną?

ffbaafe16ec876a864af779c350db05d 8d6e6b3151f7247046bd8e363f1059cb

A teraz czas na piosenkę, może zechcecie się nauczyć lub chociaż posłuchać:

PIOSENKA MŁODYCH ODKRYWCÓW

https://www.youtube.com/watch?v=PT3fUHHWm0w

Zachęcamy do korzystania z naszych propozycji i życzymy Wam wesołej zabawy;-)

Komentarze zamknięte.