Krsnale Temat „W gospodarstwie”

1.Poranne zabawy ruchowe.
– „Traktorek” – Rodzic daje dziecku coś okrągłego, przypominającego kierownicę. Dziecko, trzymając je przed sobą, biega – udając traktor jeżdżący po polu.
– „Na polu” – zabawa naśladowcza. Rodzic podaje kolejne nazwy czynności związanych z pracami rolnika; dziecko naśladuje wykonywanie tych czynności (np. ścinanie zboża kosą, ubijanie masła, zbieranie jajek, strzyżenie owiec).
– „Koszenie łąki” – Ćwiczenie dużych grup mięśniowych. Dziecko stoi w rozkroku i naśladuje ruchy koszenia trawy – wykonuje skręty tułowia w lewo i prawo. Następnie grabienia skoszonej trawy i wrzucania na wóz – wykonuje skręty, skłony i wyprost.
2.„W gospodarstwie” – słuchanie opowiadania Olgi Masiuk “Gospodarstwo ekologiczne”
Wycieczka do gospodarstwa ekologicznego była zaplanowana od dawna. Dzieci próbowały się dowiedzieć, co znaczy słowo „ekologiczne”, ale ponie¬waż odpowiedzi „zdrowe”, „naturalne” niewiele wyjaśniały, postanowiły sprawę zbadać dopiero na miejscu. Jazda małym autobusem była bardzo przyjemna. Po godzinie pojazd zatrzymał się przed niewielkimi zabudowaniami.
Tola, wyszła pierwsza.
– Ale tu pięknie pachnie! – Zawołała zdziwiona.
Na spotkanie dzieciom wyszła uśmiechnięta pani.
– Pachnie kwiatami i świeżym powietrzem – wyjaśniła. – Chodźcie, wszyscy już na was czekają.
– Kto na nas czeka? – Zainteresowała się Elizka.
– Ktoś w oborze, ktoś w kurniku i ktoś na polu – zaśmiała się pani.
– Hej, hej, dzieci – dał się nagle słyszeć głos.
Wszystkie głowy zwróciły się w stronę pola, skąd dochodziły okrzyki. Stał tam pan i przyjaźnie machał ręką.
– O, to właśnie jeden z oczekujących – rzekła pani. – Mój mąż. Pokaże wam, czym się zajmujemy.
Tomek oczywiście był pierwszy.
– Tylko uważaj, żebyś niczego nie podeptał – powiedział pan. – Musisz iść bardzo ostrożnie.
– Na co mam uważać? – Zdziwił się Tomek.
– Zobacz, dopiero niektóre warzywa wychodzą z ziemi.
Tomek nachylił się. I rzeczywiście, widać było niewielkie zielone listki różnych kształtów. Małe krzaczki sałaty, rzodkiewki, nieśmiałe jeszcze pióropusze marchewek. Tomek nachylił nos i po chwili zakrzyknął uradowany:
– Jak te marchewki pięknie pachną! W życiu nie czułem tak smakowitego zapachu!
– Pachną tak, ponieważ są zdrowe. Bardzo o nie dbamy. Rosną w czystej ziemi i oddychają czystym powietrzem.
– A co tam jest? – Zapytał Kuba wskazując na dwa budynki obok.
– Tam mieszkają zwierzęta – odpowiedziała pani. – W oborze krowy i świnie, a w kurniku…
– Jajka! – Krzyknął Tomek, zanim pani dokończyła zdanie.
I wszyscy udali się do obory.
– Specjalnie czekałam na was z wyprowadzeniem krów na pastwisko. Trawa jest jeszcze słabiutka, ale pogoda piękna, więc krowy nie chcą siedzieć w oborze. Pomożecie mi – powiedziała pani.
Kuba, który był najodważniejszy ciągnął sznurek i krowa potulnie ruszyła za nim.
– A teraz pójdziemy szukać jajek – rzekł pan.
W kurniku na grzędach siedziały kury. Rozbiegły się, kiedy zobaczyły dzieci i można było szukać jajek. Tola znalazła dwa, Tomek trzy, więc pani zaproponowała, żeby iść do kuchni zrobić jajecznicę. Dzieci pomagały wbijać jajka na patelnię i kroić chleb, który był puszysty i chrupała mu skórka. Tomek przytknął kromkę do nosa.
– Znowu pięknie pachnie! – Krzyknął. – Już wiem, co to znaczy ekologiczny – roześmiał się. – To znaczy, że pachnie.
Rodzic zadaje dziecku pytania dotyczące tekstu: Gdzie pojechały dzieci?; Co widziały; Po co poszły do kurnika?; Co robiły w oborze?
3.„Jedziemy na wieś” – zabawa ruchowa. Rodzic recytuje kilka razy rymowankę: Jedzie rowerek na spacerek na słoneczko i wiaterek – w różnym tempie. Dziecko biega lekkim truchtem zgodnie z tempem recytacji. Na hasło: Łańcuch pękł! Dziecko zatrzymuje się, kuca i wykonuje nadgarstkiem ręki wiodącej ruch wkręcania śrubki. Gdy Rodzic rozpocznie recytację, ponownie zaczyna biegać.
4.„Co robi rolnik?” – Zabawy z piosenką „Dziadek fajną farmę miał”- Próba odpowiedzi na pytanie na podstawie doświadczeń dziecka.

https://www.youtube.com/watch?v=30nw6AtuGiQ

„Rytmizowanie teksu piosenki”:
•Klaskanie z równoczesnym recytowaniem tekstu;
•Równoczesne maszerowanie i recytowanie tekstu;
•Równoczesne klaskanie, maszerowanie po obwodzie koła z recytacją tekstu.
Rodzic tłumaczy dziecku, że w Polsce są gospodarstwa wiejskie, a osoba pracująca na roli to rolnik. Farma, o której śpiewamy, to również gospodarstwo wiejskie, ale w Stanach Zjednoczonych, a rolnik w tamtej kulturze to farmer.
Rodzic zadaje pytania: Jakie zwierzęta hodował Dziadek? Jakie inne zwierzęta możemy spotkać na wsi? Czym jeszcze zajmuje się rolnik na wsi?
spotkać na wsi?

Komentarze zamknięte.