Propozycje zabaw – Praca rolnika.

DRODZY RODZICE W TYM TYGODNIU BĘDZIEMY ROZMAWIAĆ O PRACY ROLNIKA . 

TEMAT: Z WIZYTĄ U BABCI I DZIADKA NA WSI.

1.     „Z wizytą u babci i dziadka na wsi”

– rozmowa na temat bezpieczeństwa na wsi oraz obowiązków związanych z posiadaniem zwierząt na podstawie doświadczeń dzieci. Rodzic  zadaje dzieciom pytania: Czy byliście kiedyś na wsi? Jakie zwierzęta można tam spotkać? Na co trzeba zwracać uwagę, gdy podchodzi się do zwierząt? Czy można podchodzić do zwierząt, których się nie zna? Czy można podchodzić do zwierząt od tyłu? Czy mieliście kiedyś jakąś przygodę związaną ze zwierzętami na wsi?

2.     „Czym nakarmię kota, a czym konia?”

– pogadanka na temat pożywienia dla zwierząt. Rodzic pyta dziecko: O czym trzeba pamiętać, gdy ma się zwierzę? (dzieci podają swoje pomysły, Rodzic nakierowuje wypowiedzi dzieci tak, aby padła odpowiedź, że najważniejsze jest odpowiednie pożywienie) Czy wszystkie zwierzęta możemy karmić w ten sam sposób? – Pogadanka. Rodzic czyta wiersz i zadaje dziecku pytania.

 

,, Jak kotek zwierzęta mlekiem częstował”.

Helena Bechlerowa.

To jest Filik – kotek bury.

Ma wąsiki i pazury.

Dobry jest ten kotek Filik: chce, by wszyscy mleko pili.

Stanął Filik przy kurniku.  – Czy chcesz mleka, koguciku?

Lecz kogucik z kurką czarną na śniadanie jedli ziarno.

Rodzic pyta: Jakie zwierzęta jedzą ziarno? (kury, indyki, kaczki, gęsi)

 

Koło żłobu stoi konik.

Filik ładnie się ukłonił.

Lubisz mleko?

– Nie, ja rano smaczny owies jem i siano.

Rodzic pyta: Jakie zwierzęta jedzą siano? (krowy, kozy, owce, konie)

 

Do królika kotek podszedł.

Pij, pij mleczko, bardzo proszę!

Ale królik siadł pod drzewkiem: chrupu, chrupu – gryzł marchewkę.

Rodzic pyta: Jakie zwierzęta jedzą marchewkę? (króliki, krowy, konie, kozy)

 

Przed gołąbkiem Filik staje, słodkie mleko mu podaje.

Wypij mleczko sam, Filiku, ja mam groszek w gołębniku.

Rodzic  pyta: Co jedzą gołębie i inne ptaki?

 

Więc do krówki poszedł kotek. – Czy na mleko masz ochotę?

Nie, Filiku, bo ja przecież jem zieloną trawkę w lecie.

Rodzic pyta: Jakie zwierzęta jedzą latem trawę? (krowy, kozy, owce, konie).

 

Koło furtki kózka biała także mleka pić nie chciała.

Zabierz sobie kotku dzbanek!

Ja jem liście kapuściane.

Rodzic pyta: Co jedzą kozy? (siano, marchew, kukurydzę, groch).

 

Poszedł kotek do motyla i dzbanuszek mu nachyla.

Ale motyl tam na łące pije z kwiatka sok pachnący.

Rodzic pyta: Co jedzą motyle? (nektar, pyłek kwiatowy, soczyste owoce , które spijają za pomocą trąbki) .

.

Teraz kotek mleko niesie do wiewiórki w ciemnym lesie.

Na sosence wiewióreczka gryzie orzech, nie chce mleczka.

Rodzic pyta: Co je wiewiórka? (orzechy, ukryte w szyszkach nasiona drzew iglastych, nasiona drzew liściastych – żołędzie, nasiona klonu, jagody, młode pąki, grzyby).

 

Wraca kotek. Koło płotka na ścieżynce jeża spotkał.

Jeżyk woła go z daleka:  – Bury kotku, daj mi mleka!

O, bo jeże, tak, jak kotki, bardzo lubią mleczko słodkie.

Rodzic pyta: Co je jeż? (owady, dżdżownice, żaby, małe gady, młode ptaki i myszy, ptasie jaja. Piją mleko matki– są ssakami. Nie można jednak karmić ich krowim mlekiem – choć bardzo go lubią, dostają po nim biegunki).

 

3. Zestaw ćwiczeń ruchowych.

 – „Maszyny rolnicze” – dzieci stoją w rozsypce po całej sali. Na sygnał Rodzica., np. traktor, kombajn, wóz z koniem, dzieci głosem i ruchem naśladują maszyny rolnicze, następnie łączą się z innymi dziećmi w pary i przemieszczają się po całej sali.

„Bociany” – dzieci chodzą po obwodzie koła, podnosząc wysoko kolana i klaszcząc w dłonie, ręce mają wyprostowane. Podczas wykonywania tych gestów dzieci mówią kle, kle…

„Berek kucany” – dzieci poruszają się w dowolny sposób po całej sali w rytm tamburyna. Gdy tamburyn milknie, dzieci przykucają – kto się spóźni, wykonuje trzy przysiady. Zabawę należy powtórzyć kilkakrotnie.

 

4. „Wymarzony ogródek” – wykonanie makiety z plasteliny.

Rodzic z dzieckiem przygotowuje tekturową podkładkę, na której będzie wykonywać projekt ogródka. Wspólnie wymieniają, jakie elementy mogą znajdować się w takim ogródku (trawa, kwiaty, krzewy, drzewa). Pomoce: tektura, kolorowy papier, plastelina, materiały przyrodnicze, np. szyszki, igły sosny, patyki.

 

5.„Zaczarowany berek” – zabawa bieżna.

Jedno dziecko jest berkiem (ma szarfę). Dzieci biegają swobodnie po sali, dziecko dotknięte przez berka staje z rozstawionymi szeroko nogami, jeśli inne dziecko przejdzie pomiędzy nimi – wraca do zabawy.

 

6.Wykonanie kart pracy umieszczonych w galerii zdjęć.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komentarze zamknięte.