Święta, święta biją dzwony c.d.

Święta, święta biją dzwony! (c.d.)
1 „Wielkanoc u Pana Języczka” – zabawa rozwijająca aparat mowy. Dorosły czyta bajeczkę, dziecko wykonuje ćwiczenia usprawniające narządy mowy.
Zbliża się Wielkanoc. Trwają przygotowania do świąt. Pan Języczek postanawia upiec ciasto. Najpierw do miski (dziecko robi z języka „miskę” – przód i boki języka unosi tak, by na środku powstało wgłębienie) wsypuje mąkę i cukier, dodaje masło (wysuwa język z buzi, a potem go chowa, przesuwając po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Następnie rozbija jaja (otwiera szeroko buzię, kilkakrotnie uderza czubkiem języka w jedno miejsce na podniebieniu). Wszystkie składniki miesza (obraca językiem w buzi w prawo i w lewo) i mocno uciera. Ciasto już się upiekło. Pan Języczek właśnie je ozdabia – polewa czekoladą (przesuwa czubkiem języka po podniebieniu w przód, w tył i w bok), obsypuje rodzynkami i orzechami (dotyka językiem każdego zęba, najpierw na górze, a potem na dole). Pan Języczek robi sałatkę warzywną. Kroi warzywa (wysuwa język z buzi i szybko nim porusza w kierunku nosa i brody), dodaje majonez, miesza, a potem próbuje. Sałatka jest pyszna (oblizuje wargi ruchem okrężnym). Następnie Pan Języczek maluje jaja – powoli wkłada je do kubeczków z barwnikami ( przesuwa język po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu). Wyciąga pomalowane i dmucha, żeby szybciej wyschły (wdycha powietrze nosem, wydycha buzią). Potem rysuje na jajach wzorki – kropki (dotyka językiem różnych miejsc na podniebieniu) i kółka (oblizuje wargi ruchem okrężnym). Zaplata jeszcze koszyczek wielkanocny (kilkakrotnie dotyka językiem górnej wargi, prawego kącika ust, dolnej wargi i lewego kącika ust) i już wszystko do świąt przygotowane. Cieszy się pan Języczek (uśmiecha się szeroko, nie pokazując zębów), bo można już świętować.
2 „Wielkanocne obliczenia” – zabawa matematyczna.
Przed dziećmi kładziemy liczmany, np. nakrętki po napojach, fasolki, klocki, koraliki itp. Wymyślamy dzieciom treść zadania do wykonania, dzieci obliczają za pomocą liczmanów:
- W pewnym domu do świątecznego śniadania zasiadły następujące osoby: mama, tata, ciocia Basia z wujkiem Piotrem i dwiema córeczkami, babcia Frania i mały Michaś. Ile osób siadło do świątecznego śniadania?
- Kasia ozdabiała świąteczny mazurek. Przygotowała 10 migdałów. Po chwili przyszedł Maciek i zjadł 2 migdały. Ile migdałów zostało Kasi do ozdobienia mazurka?
- Na stole leżało 8 jajek. Mama zjadła jedno, a tata dwa. Ile jajek zostało na stole?
- Zuzia robiła wielkanocną palmę. Przyczepiła na niej 3 czerwone kwiaty, 2 żółte kwiaty i 4 fioletowe. Niestety klej był zbyt słaby i 2 kwiaty się odczepiły. Ile kwiatów zostało na palmie?
3 „Marmurkowe pisanki”
Potrzebne materiały:
- naczynie/pojemnik
- pianka do golenia
- barwniki spożywcze lub zwykłe farby w tubkach
- jajka na twardo lub wydmuszki
 Do naczynia wyciskamy piankę do golenia
 Dowolnie nakrapiamy piankę barwnikami lub farbkami. Delikatnie mieszamy patyczkiem by uzyskać kolorowe smugi
 Wkładamy jajka w barwną pianę, obtaczamy, pozostawiamy na 15 minut w naczyniu. Po tym czasie wycieramy je z nadmiaru piany.
Jeśli po wytarciu z piany jajka są zbyt mało zafarbowane, ponownie można je obtoczyć i pozostawić na chwilę.
4 „Mazurek”
Proponujemy wspólne upieczenie z dziećmi mazurka. Przepis, wedle uznania, dowolny wybrany przez Państwa. Ugniatanie ciasta, wyklejanie nim blachy to świetne ćwiczenie małych rączek. Ozdabianie po upieczeniu dostarczy dzieciom frajdy i możliwości do rozwijania wyobraźni. Przede wszystkim, będzie to czas kreatywnie spędzony wspólnie z Pociechami, a przecież to najważniejsze nie tylko w święta. Dużo przyjemności i dobrej zabawy życzymy
5 „Zajączki” – zabawa paluszkowa
Dziecko naśladuje słowa wierszyka, za każdym razem chowa kolejny palec. Na koniec dziecko zaplata palce obu dłoni i lekko kołysze splecionymi dłońmi.
Zajączki, M. Barańska
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się dwa schowają, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy się trzy schowają, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych kica na polanie.
Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?
Pięć zajączków małych już do mamy kica.
Kocha je ogromnie mama zajęczyca.
Podczas zabawy można przypomnieć angielskie nazwy liczebników: 1 – one,
2 -two, 3 – three, 4 – four, 5 – five.

Komentarze zamknięte.